×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Carol Tavris - Bez wątpienia jest bardzo ważne,…
Bez wątpienia jest bardzo ważne, aby dzieci nauczyły się odnosić sukcesy, ale jest równie istotne, aby nauczyły się nie lękać niepowodzeń. Kiedy dzieci lub dorośli boją się porażki, obawiają się ryzyka. Czują, że nie mogą sobie pozwolić na pomyłkę.
Carol Tavris

Akceptacja porażki jest kluczowa dla odwagi do ryzyka, rozwoju i prawdziwego sukcesu, budując odporność i samoocenę.

Kwestia Odwagi i Bezpieczeństwa w Rozwoju

Cytat Carol Tavris dotyka fundamentalnego paradoksu w psychologii rozwoju i wychowania: potrzeba sukcesu versus akceptacja porażki. Na pierwszy rzut oka wydaje się oczywiste, że chcemy, aby nasze dzieci (i my sami) odnosiły sukcesy. W kulturach zachodnich sukces często staje się miarą wartości jednostki, synonimem osiągnięć, inteligencji, a nawet szczęścia. Ta presja na sukces, choć z natury motywująca, nierzadko prowadzi do lęku przed porażką, który psychologicznie jest zjawiskiem znacznie bardziej złożonym i destrukcyjnym.

Z filozoficznego punktu widzenia, cytat nawiązuje do koncepcji egzystencjalnego ryzyka. Życie, w swojej istocie, jest aktywizacją potencjału poprzez działania, które zawsze niosą ze sobą pewien stopień niepewności. Obawa przed porażką jest w istocie obawą przed konsekwencjami tego ryzyka: odrzuceniem, wstydem, poczuciem niekompetencji, a nawet utratą nadziei. Dzieci, które nie nauczą się radzić sobie z porażką, nie poznają pełni swojego potencjału, ponieważ będą unikać sytuacji, które mogłyby go ujawnić – tych, które wymagają innowacji, kreatywności, czy po prostu wyjścia ze strefy komfortu. To sprowadza się do paradoksu: chcąc chronić dzieci przed bólem porażki, pozbawiamy je szansy na rozwinięcie fundamentalnych umiejętności adaptacyjnych i rezyliencji.

Nie musisz już wybuchać ani udawać, że nic Cię nie rusza.

Psychologicznie, lęk przed porażką jest często zakorzeniony w mechanizmach obronnych 'ego'. Porażka jest postrzegana jako zagrożenie dla samooceny i tożsamości. W kontekście rozwoju dziecka, ciągłe unikanie ryzyka i brak doświadczeń z porażką mogą prowadzić do powstawania tzw. „wyuczonej bezradności”, gdzie jednostka, nie wierząc w swoje możliwości wpływania na wynik, rezygnuje z podejmowania prób. Niechęć do podjęcia ryzyka, o której wspomina Tavris, blokuje proces uczenia się. Najważniejsze lekcje często czerpiemy z właśnie z błędów i niepowodzeń. To one stymulują autorefleksję, potrzebę poszukiwania alternatywnych strategii i budują odporność psychiczną. Dorosłych, którzy boją się porażki, charakteryzuje niska tolerancja na frustrację, tendencja do perfekcjonizmu paraliżującego działania, a także unikanie wyzwań, co w efekcie ogranicza ich rozwój osobisty i zawodowy. Kluczowe jest zatem, aby rozwijać w sobie i w dzieciach mentalność wzrostu (growth mindset), gdzie porażka jest traktowana nie jako koniec drogi, ale jako cenne źródło informacji i element niezbędny do osiągania prawdziwych sukcesów.