×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: John Steinbeck - Czasem człowiek chce być głupi,…
Czasem człowiek chce być głupi, jeżeli to pozwala zrobić coś, czego mu wzbrania mądrość.
John Steinbeck

Czasem chcemy porzucić mądrość dla swobody działania, ucieczki od konsekwencji lub spełnienia irracjonalnych pragnień, mimo świadomości ryzyka.

Głębokie rozumienie ludzkiej kondycji

Cytat Johna Steinbecka dotyka jednej z najbardziej intrygujących sprzeczności ludzkiej psychiki: dążenia do mądrości i jednocześnie pokusy jej porzucenia na rzecz natychmiastowej gratyfikacji lub swobody działania. Na pierwszy rzut oka wydaje się to paradoksalne, bo przecież mądrość jest powszechnie postrzegana jako najwyższa wartość, drogowskaz do lepszego życia. Jednakże, jak sugeruje Steinbeck, istnieją sytuacje, w których ta sama mądrość staje się ciężarem, ograniczeniem, barierą uniemożliwiającą zaspokojenie głębokich, często irracjonalnych pragnień.

Z perspektywy psychologicznej, mądrość można interpretować jako zbiór nabytej wiedzy, doświadczeń, norm społecznych i wewnętrznych zasad moralnych, które kształtują nasze rozumienie świata i konsekwencji naszych działań. Mądrość uczy nas przewidywać, analizować, rozważać długoterminowe skutki. Jest związana z racjonalnością, rozwagą, często także z odpowiedzialnością. Kiedy jednak pojawia się silne pragnienie, które stoi w opozycji do tych racjonalnych ram – czy to pragnienie miłości, wolności, szaleństwa, czy ucieczki od bólu – mądrość może być postrzegana jako przeszkoda.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Człowiek chce być głupi oznacza tutaj dobrowolne, choć często nieświadome, zawieszenie racjonalnego osądu. To akt samowolnego zapomnienia o konsekwencjach, o tym, co właściwe, bezpieczne czy rozsądne. Jest to moment, w którym prymat emocji i instynktu bierze górę nad rozumem. Może to wynikać z:

  • Potrzeby uwolnienia się od presji: Czasem ciężar mądrości i odpowiedzialności jest zbyt duży, a głupota oferuje iluzoryczną lekkość bytu.
  • Pragnienia doświadczania pełni życia: Mądrość bywa aseptyczna, a doświadczenie, zwłaszcza to intensywne i ryzykowne, często wymaga przekroczenia granic rozsądku.
  • Ucieczki od bólu: Gdy mądrość tylko podkreśla trudności i beznadziejność sytuacji, irracjonalne działanie może być desperacką próbą zmiany.

Psychologicznie, to zjawisko można powiązać z takimi koncepcjami jak dysonans poznawczy (niezgodność między wiedzą a działaniem), mechanizmy obronne (racjonalizacja, wyparcie), a także z teorią samoregulacji, gdzie czasami system dąży do krótkoterminowej ulgi, nawet kosztem długoterminowych konsekwencji. W kontekście filozoficznym, to odwieczne pytanie o równowagę między apolińską racjonalnością a dionizyjskim szaleństwem – między porządkiem a chaosem, rozumem a pasją. Steinbeck trafnie zauważa, że to pociągnięcie ku irracjonalności nie jest zawsze oznaką słabości, lecz czasem świadomą, choć bolesną, decyzją o wyborze innej drogi – drogi, która, choć może wydawać się głupia, jest w danym momencie jedyną, która pozwala człowiekowi poczuć się wolnym lub zrealizować palące pragnienie.