×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Ambrose Gwinnett Bierce - Miłość - mijająca choroba duszy,…
Miłość - mijająca choroba duszy, która jest uleczalna albo poprzez małżeństwo, albo poprzez oddalenie pacjenta od wpływów, które wywołały chorobę.
Ambrose Gwinnett Bierce

Miłość to choroba duszy, uleczalna przez małżeństwo stabilizujące emocje lub oddalenie od obiektu wywołującego cierpienie, przywracające spokój.

Filozoficzno-Psychologiczna Analiza Cytatu Ambrose'a Bierce'a

Cytat Ambrose'a Bierce'a: „Miłość – mijająca choroba duszy, która jest uleczalna albo poprzez małżeństwo, albo poprzez oddalenie pacjenta od wpływów, które wywołały chorobę” ukazuje miłość w niezwykle cynicznym, a zarazem przenikliwym świetle, charakterystycznym dla epoki jego twórczości oraz dla jego osobistej, często gorzkiej perspektywy. Bierce nie traktuje miłości jako wzniosłego uczucia, lecz jako

„chorobę duszy”

– stan patologiczny, zakłócający wewnętrzną równowagę i racjonalność. Użycie terminu „dusza” zamiast „umysł” czy „serce” nadaje temu stwierdzeniu wymiar egzystencjalny, sugerując, że miłość dotyka głębszych, bardziej fundamentalnych warstw istnienia człowieka.

Percepcja miłości jako

„mijącej choroby”

wskazuje na jej tymczasowość i cykliczność, na fakt, że ma swój początek i koniec, a intensywność jej objawów ulega zmianie. Z psychologicznego punktu widzenia, ten opis może odnosić się do ewolucyjnego charakteru namiętności, która na początkowym etapie wiąże się z intensywnymi reakcjami neurobiologicznymi (np. dopamina, oksytocyna), przypominającymi stany euforyczne lub obsesyjne. W perspektywie psychoanalitycznej, miłość może być interpretowana jako przeniesienie w stronę obiektu, projekcja fantazji i pragnień, nierzadko mających korzenie w wczesnych doświadczeniach. Takie stany są naturalnie nietrwałe i z czasem ewoluują w inne formy przywiązania lub zanikają.

Co ciekawe, Bierce oferuje dwa

„lekarstwa”

na tę chorobę.

Pierwsze to

„małżeństwo”

. W kontekście społecznym epoki Bierce'a, małżeństwo było często postrzegane jako kulminacja i jednocześnie ustatkowanie miłości, jej ugruntowanie w ramach instytucjonalnych. Z perspektywy psychologicznej, małżeństwo (lub ugruntowany, stały związek) może oznaczać przejście od intensywnej, często burzliwej fazy zakochania do etapu spokojniejszego

przywiązania i partnerstwa

. W ten sposób „choroba” zostaje „uleczona” przez integrację miłości w stabilną strukturę, gdzie namiętność ustępuje miejsca bliskości, zaufaniu i wzajemnemu wsparciu. Miłość romantyczna, rozumiana jako szaleńcze i obsesyjne pragnienie, często cichnie w obliczu prozy życia małżeńskiego, co może być postrzegane jako rodzaj „uleczenia” nadmiernej intensywności emocji.

Czy Twój związek Cię wspiera,
czy wyczerpuje?

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Drugie lekarstwo –

„oddalenie pacjenta od wpływów, które wywołały chorobę”

– odnosi się do zerwania kontaktu z obiektem pożądania lub sytuacji, która wyzwoliła intensywne uczucia.

Z psychologicznego punktu widzenia, to klasyczne podejście do radzenia sobie z nałogami czy obsesjami. Oddalenie, zerwanie kontaktu, zmiana otoczenia – to wszystko strategie, które mają na celu

przerwanie cyklu myśli i zachowań

związanych z obiektem miłości. W kontekście

terapii poznawczo-behawioralnej

, jest to forma ekspozycji z prewencją reakcji lub unikania bodźców wyzwalających. Dystans fizyczny i emocjonalny pozwala na stopniowe wygaszanie silnych emocji, racjonalizację sytuacji i odzyskanie panowania nad sobą. Jest to często bolesny, ale skuteczny sposób na odcięcie się od toksycznych lub nieodwzajemnionych uczuć, które mogą destabilizować życie jednostki.

Podsumowując, Bierce, używając medycznej metafory, obnaża iluzoryczność i potencjalnie

destrukcyjny charakter miłości

, jednocześnie wskazując na mechanizmy, które w naturalny sposób (małżeństwo) lub poprzez świadome działanie (oddalenie) prowadzą do odzyskania wewnętrznego spokoju i

homeostazy psychicznej

. Jego pogląd jest cyniczny, ale zarazem realistyczny w swej analizie ludzkich namiętności i społecznych konwenansów, podkreślając ich ulotność i adaptacyjny charakter.