×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Henryk Elzenberg - Miłość to radość z cudzego…
Miłość to radość z cudzego istnienia.
Henryk Elzenberg

Miłość to bezwarunkowa radość z faktu istnienia drugiej osoby, bez oczekiwań. Głębsze zrozumienie empatii i akceptacji drugiego bytu.

Miłość jako afirmująca radość: Filozoficzno-psychologiczne spojrzenie na cytat Elzenberga

Cytat Henryka Elzenberga, że „Miłość to radość z cudzego istnienia”, to zwięzła, lecz głęboka definicja, która przekracza potoczne rozumienie miłości jako uczucia opartego na pożądaniu czy wzajemnej korzyści. Z perspektywy filozoficzno-psychologicznej, Elzenberg wskazuje na esencję miłości, która tkwi w bezwarunkowej afirmacji Innego. Nie jest to radość z posiadania drugiej osoby, z jej zasług czy spełnianych oczekiwań, lecz z samego faktu, że Inny jest, że istnieje w świecie. Ta radość ma charakter egzystencjalnej akceptacji, która nie potrzebuje żadnych dodatkowych warunków, by zaistnieć.

Psychologicznie, taka definicja miłości dotyka samych fundamentów empatii i identyfikacji. Gdy radujemy się cudzym istnieniem, przekraczamy granice własnego ego, rezonując z bytem drugiej osoby. To oznacza zdolność do odczuwania szczęścia z czyjegoś szczęścia, poczucia sensu w czyimś istnieniu, nawet jeśli nie przekłada się to bezpośrednio na nasze własne korzyści. W tym kontekście, miłość wykracza poza samo zakochanie, które często ma podłoże projekcji idealnych cech na obiekt uczuć. Definicja Elzenberga odnosi się raczej do dojrzałej miłości, która uznaje niezależność i autonomię drugiego człowieka.

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Filozoficznie, cytat ten wpisuje się w nurt myśli humanitarnej i personalistycznej, gdzie wartość człowieka jest inherentna, niezależna od jego funkcji czy roli. Radość z cudzego istnienia oznacza dostrzeżenie i docenienie tej inherentnej wartości. Jest to przeciwieństwo instrumentalnego traktowania innych, gdzie ludzie są jedynie środkami do osiągnięcia celu. Miłość w ujęciu Elzenberga jest aktowaniem wolności i hojności ducha, gdzie nasza radość wypływa z obecności drugiej istoty, a nie z jej użyteczności dla nas. To podejście tworzy podwaliny pod zdrowe, głębokie relacje, oparte na wzajemnym szacunku i uznaniu wartości, co jest kluczowe dla psychologicznego dobrostanu zarówno jednostki dającej, jak i otrzymującej miłość.