×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Stefan Napierski - Są ludzie,którzy dzięki temu, że…
Są ludzie,którzy dzięki temu, że mówią utrzymują się przy złudzeniu, że żyją.
Stefan Napierski

Mowa to iluzja życia, ucieczka przed nicością, sposób na konstrukcję tożsamości, często maskująca egzystencjalny lęk.

Głębokie Zrozumienie Słów Napierskiego: Mowa jako Kotwica w Morzu Niepewności.

Cytat Stefana Napierskiego, „Są ludzie,którzy dzięki temu, że mówią utrzymują się przy złudzeniu, że żyją”, dotyka fundamentalnych aspektów ludzkiej egzystencji, świadomości i autorefleksji. W perspektywie psychologicznej, mowa, zarówno jako akt mowy zewnętrznej, jak i wewnętrznego dialogu, pełni złożoną funkcję. Nie jest jedynie narzędziem komunikacji, lecz również instrumentem konstrukcji tożsamości, znaczenia i subiektywnej rzeczywistości.

Zaczynając od filozoficznego kontekstu, Napierski zdaje się wskazywać na problem nietrwałości egzystencji i lęku przed nicością. W obliczu nieuchronności końca, człowiek poszukuje sposobów na utrwalenie swojego istnienia, na nadanie mu sensu. Mowa, w tym ujęciu, staje się swego rodzaju formą samouwierzytelnienia. Poprzez artykułowanie myśli, emocji i doświadczeń, jednostka materializuje swoje wewnętrzne stany, czyniąc je realnymi i namacalnymi. To tworzy iluzję kontroli nad chaosem bytu, dając poczucie, że „jestem”, ponieważ „mówię”.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?

Psychologicznie, cytat ten odnosi się do teorii naratywnej tożsamości, gdzie jednostka konstruuje swoją tożsamość poprzez opowiadanie historii o sobie. Mowa jest tu aktem narracji, w której podmiot staje się zarówno autorem, jak i bohaterem własnej opowieści. Jeśli ta opowieść ulega załamaniu lub jej spójność jest zagrożona, pojawia się ryzyko utraty poczucia własnego „ja”. Mówienie pozwala na ciągłe renegocjowanie i utrwalanie tej narracji, utrzymując przy życiu poczucie spójności i istnienia. Złudzenie, o którym mówi Napierski, polega na tym, że akt mówienia, jako forma działania, jest mylony z faktycznym, głębokim przeżywaniem życia. Można mówić o istnieniu, nie doświadczając go w pełni, jedynie poprzez powierzchowne werbalizacje. To mechanizm obronny przed lękiem egzystencjalnym, przed pustką i brakiem sensu. Mowa staje się swoistą tarczą, za którą człowiek ukrywa swoje prawdziwe obawy i niepokoje, kreując fasadę żywotności. W ten sposób, paradoksalnie, akt komunikacji może prowadzić do alienacji od autentycznego doświadczenia.