×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Joannis Filimon - Szlachetnym człowiekiem jest nie tylko…
Szlachetnym człowiekiem jest nie tylko ten, który nie krzywdzi, ale i ten, który mogąc krzywdzić, nie czyni tego.
Joannis Filimon

Prawdziwa szlachetność to świadome powstrzymanie się od krzywdzenia, mimo posiadanej mocy, co świadczy o sile charakteru i empatii.

Istota prawdziwej szlachetności: od przymusu do świadomej woli

Cytat Joannisa Filimona to głęboka introspekcja w naturę ludzkiej moralności i etyki. Na pierwszy rzut oka, definicja szlachetności jako powstrzymywania się od krzywdzenia wydaje się prosta. Pierwsza część zdania – „ten, który nie krzywdzi” – odnosi się do fundamentalnego przymusu społecznego i norm moralnych wbudowanych w każdego zdrowego psychicznie człowieka. Jest to poziom podstawowy, oczekiwany, gdzie brak agresji czy szkody jest raczej domyślną postawą, wynikiem internalizacji zasad społecznych i empatii.

Jednakże, prawdziwa głębia psychologiczna i filozoficzna ujawnia się w drugiej części cytatu: „ale i ten, który mogąc krzywdzić, nie czyni tego.” Tutaj Filimon przenosi nas z poziomu biernego przestrzegania norm do sfery aktywnego wyboru i świadomej decyzji. Nie chodzi już o proste unikanie zła ze strachu przed konsekwencjami czy z wrodzonej niechęci do wyrządzania szkody, lecz o posiadanie mocy, świadomość tej mocy – i mimo to, świadome powstrzymanie się od jej użycia w złych celach.

Siła charakteru a ego

Z psychologicznego punktu widzenia, ta druga część zdania dotyka kwestii kontroli impulsów, siły ego i rozwiniętej moralności postkonwencjonalnej (w rozumieniu Kohlberga). Osoba, która ma „moc krzywdzenia” może to osiągnąć na wiele sposobów: poprzez pozycję społeczną, przewagę fizyczną, intelektualną, emocjonalną czy materialną. W obliczu takiej przewagi, pokusa wykorzystania jej dla własnych korzyści, nawet kosztem innych, jest naturalnym impulsem wynikającym z ludzkiego ego, dążącego do dominacji i zaspokajania własnych potrzeb.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Akt nieczynienia krzywdy, mimo posiadanej do tego zdolności, jest więc wyrazem dojrzałości psychologicznej, empatii i altruizmu. Świadczy o zdolności do transcencji własnego ego, do postawienia się na miejscu drugiego człowieka, do zrozumienia potencjalnych konsekwencji swoich działań i wyboru drogi, która jest trudniejsza – drogi powstrzymania się od wykorzystywania swojej przewagi. To jest moment, w którym szlachetność przestaje być brakiem wady, a staje się aktywną cnotą, wynikiem wewnętrznej walki i świadomego wyboru.

Kontekst i implikacje

Kontekst greckiej filozofii, z której wywodzi się Filimon, podkreśla znaczenie cnoty (aretē) jako doskonałości charakteru i działania. W tym ujęciu, szlachetność nie jest jedynie biernym zachowaniem, lecz dynamicznym procesem doskonalenia siebie. Cytat ten uczy nas, że prawdziwa wartość człowieka mierzy się nie tylko czynami, które wykonuje, ale przede wszystkim tymi, których świadomie nie wykonuje, pomimo pokusy i możliwości. To właśnie te powstrzymania, te wewnętrzne zwycięstwa nad własnym ego, definiują prawdziwie szlachetny charakter.