×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Peter Rosegger - W młodości studiuje się dorosłych,…
W młodości studiuje się dorosłych, aby osiągnąć mądrość. Na starość studiuje się dzieci, aby znaleźć szczęście.
Peter Rosegger

W młodości uczymy się od dorosłych mądrości. Na starość dzieci uczą nas, jak odnaleźć szczęście i prostotę życia.

Cytat Petera Roseggera, „W młodości studiuje się dorosłych, aby osiągnąć mądrość. Na starość studiuje się dzieci, aby znaleźć szczęście”, to głęboka psychologiczna obserwacja cyklu życia i zmieniających się priorytetów ludzkiego dążenia do sensu i spełnienia.

Młodość i dążenie do mądrości:

W młodości, człowiek jest na etapie intensywnego rozwoju tożsamościowego i poznawczego. Potrzeba zdobycia mądrości od dorosłych wynika z pragnienia zrozumienia świata, nabycia umiejętności adaptacyjnych i zbudowania solidnych fundamentów dla przyszłego życia. Dorosłość jest postrzegana jako skarbnica doświadczeń, wiedzy i sposobów radzenia sobie z wyzwaniami. Młody człowiek, często jeszcze naiwny i pozbawiony rozległych perspektyw, studiuje dorosłych nie tylko poprzez formalną edukację, ale także poprzez obserwację ich wyborów, sukcesów i porażek. To studium ma na celu internalizację wartości, norm społecznych, strategii rozwiązywania problemów i zasad funkcjonowania w społeczeństwie. Celem jest osiągnięcie mądrości – nie tylko intelektualnej, ale przede wszystkim praktycznej i życiowej, która pozwoli na samodzielne i skuteczne nawigowanie po skomplikowanym świecie. Jest to dążenie do kompetencji i samowystarczalności, które są kluczowe dla budowania poczucia własnej wartości i miejsca w świecie.

Starość i dążenie do szczęścia:

Na starość perspektywa zmienia się diametralnie. Wiele życiowych celów zostało już osiągniętych, mądrość zgromadziła się w bogatym doświadczeniu. Jednak pojawia się nowa potrzeba – potrzeba odnalezienia szczęścia, które często bywa zagubione w natłoku życiowych obowiązków i ambicji. Dzieci, w swojej naturalnej, nieskrępowanej radości, spontaniczności i prostocie, stają się dla osoby starszej lustrem, w którym odbija się czyste, nieskażone formy szczęścia. Studium dzieci to powrót do pierwotnych emocji, do niewinności i zdolności czerpania radości z małych rzeczy. Dzieci symbolizują odnowę, witalność i nadzieję. Obserwowanie ich pozwala na powtórne odkrycie utraconej lekkości bytu, przypomina o wartości chwili obecnej i uczy bezinteresownej miłości. To jest dążenie do szczęścia, które nie jest już oparte na zdobywaniu, ale na byciu, na odnowie ducha i na znalezieniu spokoju w prostocie. Jest to psychologiczna podróż w głąb siebie, do źródeł radości, które często są zakryte dorosłymi warstwami złożoności. W pewnym sensie, jest to cykliczny powrót do esencji człowieczeństwa – od dążenia do opanowania świata (mądrość) do dążenia do opanowania samego siebie i cieszenia się istnieniem (szczęście).