×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Władysław Tatarkiewicz - Filozofia nie mieści się w…
Filozofia nie mieści się w żadnej z grup nauk, bo - nie jest w ogóle nauką. Jest czymś mniej lub czymś więcej niż nauką.
Władysław Tatarkiewicz

Filozofia to nie nauka, ale poszerza lub pogłębia nasze zrozumienie sensu i wartości, wychodząc poza empiryczne granice nauki.

Głębokie Zrozumienie Relacji Filozofii do Nauki w Kontekście Psychologicznym

Cytat Władysława Tatarkiewicza, że filozofia „nie jest w ogóle nauką. Jest czymś mniej lub czymś więcej niż nauką”, otwiera fascynującą perspektywę na naturę ludzkiego poznania, doświadczenia i dążenia do sensu. Z psychologicznego punktu widzenia, jego słowa odzwierciedlają fundamentalną potrzebę ludzkiego umysłu do porządkowania świata, ale i do wykraczania poza ramy czysto empirycznego, mierzalnego doświadczenia.

Filozofia, w swojej esencji, często zajmuje się pytaniami, które nie poddają się weryfikacji naukowej w tradycyjnym sensie. Pytania o sens życia, naturę świadomości, moralność czy istnienie Boga – to obszary, gdzie nauka może dostarczać danych i teorii, ale nie może ich ostatecznie rozstrzygnąć. Tu właśnie filozofia jawi się jako „coś więcej”. Dostarcza ona ram interpretacyjnych, systemów wartości, sposobów myślenia o świecie i człowieku, które znacznie wykraczają poza metodologię naukową. Z perspektywy psychologii humanistycznej i egzystencjalnej, dążenie do takich odpowiedzi jest kluczowe dla zdrowia psychicznego i poczucia spełnienia. Ludzie potrzebują narracji, które nadają znaczenie ich istnieniu, a filozofia, w przeciwieństwie do nauki, oferuje szerokie spektrum takich narracji, często nieempirycznych, ale głęboko sensownych.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

Prokrastynacja to nie lenistwo.
To wołanie Twojego lęku

Z drugiej strony, Tatarkiewicz sugeruje, że filozofia może być „czymś mniej” niż nauka. W kontekście psychologicznym, odnosi się to do braku rygorystycznej metody empirycznej, falsyfikowalności i powtarzalności wyników, które są cechami charakterystycznymi dla nauk empirycznych, w tym psychologii naukowej. Podczas gdy psychologia, jako nauka, dąży do obiektywnego opisu i zrozumienia zachowań i procesów mentalnych poprzez badania, eksperymenty i analizy statystyczne, filozofia często opiera się na refleksji, analizie pojęciowej i argumentacji logicznej, bez bezpośredniego odwoływania się do danych empirycznych. Może to prowadzić do subiektywnych interpretacji, które, choć wartościowe, nie są weryfikowalne w taki sam sposób. Ta „mniej” naukowa natura nie umniejsza jednak jej wartości; podkreśla jedynie odmienną funkcję i cel.

Psychologicznie, cytat Tatarkiewicza przypomina nam o holistycznej naturze ludzkiego doświadczenia. Umysł ludzki nie zadowala się jedynie mechanicznym opisem świata; szuka również głębszego sensu, metafor i wartości. Filozofia, z jej nieograniczoną swobodą dociekania, staje się „przestrzenią” dla tych głębszych poszukiwań, uzupełniając, a czasem nawet inspirując naukę. Jest to swego rodzaju metapoziom poznania, gdzie zadaje się pytania o podstawy i granice samej nauki, a także o etyczne implikacje jej odkryć. To interakcja między tym, co mierzalne (nauka), a tym, co sensowne i transcendentne (filozofia), tworzy pełniejszy obraz ludzkiego funkcjonowania i dążenia do zrozumienia siebie i otaczającego świata.