
Czemu mnie zabijasz? - Jak to! Alboż nie mieszkasz z tamtej strony wody? Mój przyjacielu, gdybyś mieszkał z tej strony, byłbym mordercą i byłoby niegodziwością zgładzić cię; ale skoro mieszkasz z tamtej strony, jestem zuch i wszystko w porządku.
Ludzie usprawiedliwiają agresję wobec "innych" na podstawie arbitralnych podziałów, dehumanizując ich i racjonalizując przemoc.
Cytat Pascala, na pierwszy rzut oka zdający się absurdalny, oferuje głębokie spojrzenie na mechanizmy psychologiczne i filozoficzne leżące u podstaw ludzkich konfliktów i konstruowania moralności. Przedstawiona w nim sytuacja jest metaforą uproszczonej, a zarazem fundamentalnej ludzkiej tendencji do dehumanizacji „innego” w oparciu o arbitralne podziały.
Kontekst i znaczenie filozoficzne
Pascal, w swoich „Myślach” (Pensées), często eksploruje kruchość ludzkiego rozumu i jego podatność na błędy, uprzedzenia i subiektywne interpretacje. Ten fragment jest doskonałym przykładem krytyki ludzkiego poczucia sprawiedliwości i moralności, które niejednokrotnie opierają się na konwencjach, geografii czy przynależności grupowej, zamiast na uniwersalnych zasadach etycznych. „Ta strona wody” i „tamta strona wody” symbolizują wszelkie granice, które tworzymy: narodowościowe, kulturowe, religijne, polityczne, a nawet społeczne. Te granice, choć często sztuczne, mają moc decydowania o wartości życia ludzkiego i naszych względem niego obowiązkach.
Implikacje psychologiczne
Z psychologicznego punktu widzenia, cytat dotyka kluczowych procesów:

Nie musisz już wybuchać ani udawać, że nic Cię nie rusza.
Zrozum, co naprawdę stoi za gniewem, lękiem czy frustracją i naucz się nimi zarządzać, zamiast pozwalać, by rządziły Tobą.
Dehumanizacja
Błąd atrybucji
Racjonalizacja
Konformizm i tożsamość grupowa
Przeciwnik z „tamtej strony wody” jest pozbawiony pełni ludzkich cech. Kiedy przestajemy postrzegać drugiego człowieka jako podmiot zdolny do odczuwania bólu, strachu czy posiadający podobne prawa, znika psychologiczna bariera hamująca agresję. W tym przypadku, akt zabójstwa, który „z tej strony” byłby „niegodziwością”, „z tamtej strony” staje się aktem „zuchwałym” i „w porządku”. To klasyczny mechanizm dehumanizacji, który obserwujemy w konfliktach zbrojnych czy uprzedzeniach rasowych.
Nasz osąd i postrzeganie działań są silnie zależne od tego, czy dany podmiot należy do naszej grupy (ingroup), czy do grupy obcej (outgroup). Działania członka naszej grupy często interpretujemy w pozytywnym świetle (np. męstwo), podczas gdy te same działania członka grupy obcej są postrzegane negatywnie (np. agresja, podstęp). Pascal ukazuje to w sposób ekstremalny – życie „z tamtej strony” przestaje mieć taką samą wartość, co życie „z tej strony”.
Człowiek ma silną potrzebę usprawiedliwiania swoich działań, nawet tych moralnie wątpliwych. Morderstwo „z tej strony wody” byłoby „niegodziwością” i wymagałoby wewnętrznego konfliktu. Jednak „tamta strona” dostarcza gotowej racjonalizacji, pozwalając na ugruntowanie działań w przekonaniu o ich słuszności, a nawet heroizmie („jestem zuch”). Chroni to psychikę przed dysonansem poznawczym i poczuciem winy.
W kontekście grupy, przynależność do „nas” często wiąże się z przyjęciem spójnych przekonań i postaw wobec „ich”. To, co jest akceptowalne w jednej grupie, może być potępiane w innej. Pascal ukazuje, jak silnie nasza moralność może być kształtowana przez arbitralne podziały i oczekiwania grupowe, a nie przez uniwersalne zasady etyczne. Ostatecznie, cytat Pascala to gorzka refleksja nad łatwością, z jaką ludzkość jest zdolna do usprawiedliwiania okrucieństwa wobec „innych”, bazując na arbitralnych podziałach i braku empatii.