×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Biaise Pascal - Czemu mnie zabijasz? - Jak…
Czemu mnie zabijasz? - Jak to! Alboż nie mieszkasz z tamtej strony wody? Mój przyjacielu, gdybyś mieszkał z tej strony, byłbym mordercą i byłoby niegodziwością zgładzić cię; ale skoro mieszkasz z tamtej strony, jestem zuch i wszystko w porządku.
Biaise Pascal

Ludzie usprawiedliwiają agresję wobec "innych" na podstawie arbitralnych podziałów, dehumanizując ich i racjonalizując przemoc.

Cytat Pascala, na pierwszy rzut oka zdający się absurdalny, oferuje głębokie spojrzenie na mechanizmy psychologiczne i filozoficzne leżące u podstaw ludzkich konfliktów i konstruowania moralności. Przedstawiona w nim sytuacja jest metaforą uproszczonej, a zarazem fundamentalnej ludzkiej tendencji do dehumanizacji „innego” w oparciu o arbitralne podziały.

Kontekst i znaczenie filozoficzne

Pascal, w swoich „Myślach” (Pensées), często eksploruje kruchość ludzkiego rozumu i jego podatność na błędy, uprzedzenia i subiektywne interpretacje. Ten fragment jest doskonałym przykładem krytyki ludzkiego poczucia sprawiedliwości i moralności, które niejednokrotnie opierają się na konwencjach, geografii czy przynależności grupowej, zamiast na uniwersalnych zasadach etycznych. „Ta strona wody” i „tamta strona wody” symbolizują wszelkie granice, które tworzymy: narodowościowe, kulturowe, religijne, polityczne, a nawet społeczne. Te granice, choć często sztuczne, mają moc decydowania o wartości życia ludzkiego i naszych względem niego obowiązkach.

Implikacje psychologiczne

Z psychologicznego punktu widzenia, cytat dotyka kluczowych procesów:

Nie musisz już wybuchać ani udawać, że nic Cię nie rusza.

  • Dehumanizacja

  • Przeciwnik z „tamtej strony wody” jest pozbawiony pełni ludzkich cech. Kiedy przestajemy postrzegać drugiego człowieka jako podmiot zdolny do odczuwania bólu, strachu czy posiadający podobne prawa, znika psychologiczna bariera hamująca agresję. W tym przypadku, akt zabójstwa, który „z tej strony” byłby „niegodziwością”, „z tamtej strony” staje się aktem „zuchwałym” i „w porządku”. To klasyczny mechanizm dehumanizacji, który obserwujemy w konfliktach zbrojnych czy uprzedzeniach rasowych.

  • Błąd atrybucji

  • Nasz osąd i postrzeganie działań są silnie zależne od tego, czy dany podmiot należy do naszej grupy (ingroup), czy do grupy obcej (outgroup). Działania członka naszej grupy często interpretujemy w pozytywnym świetle (np. męstwo), podczas gdy te same działania członka grupy obcej są postrzegane negatywnie (np. agresja, podstęp). Pascal ukazuje to w sposób ekstremalny – życie „z tamtej strony” przestaje mieć taką samą wartość, co życie „z tej strony”.

  • Racjonalizacja

  • Człowiek ma silną potrzebę usprawiedliwiania swoich działań, nawet tych moralnie wątpliwych. Morderstwo „z tej strony wody” byłoby „niegodziwością” i wymagałoby wewnętrznego konfliktu. Jednak „tamta strona” dostarcza gotowej racjonalizacji, pozwalając na ugruntowanie działań w przekonaniu o ich słuszności, a nawet heroizmie („jestem zuch”). Chroni to psychikę przed dysonansem poznawczym i poczuciem winy.

  • Konformizm i tożsamość grupowa

  • W kontekście grupy, przynależność do „nas” często wiąże się z przyjęciem spójnych przekonań i postaw wobec „ich”. To, co jest akceptowalne w jednej grupie, może być potępiane w innej. Pascal ukazuje, jak silnie nasza moralność może być kształtowana przez arbitralne podziały i oczekiwania grupowe, a nie przez uniwersalne zasady etyczne. Ostatecznie, cytat Pascala to gorzka refleksja nad łatwością, z jaką ludzkość jest zdolna do usprawiedliwiania okrucieństwa wobec „innych”, bazując na arbitralnych podziałach i braku empatii.