×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Wojciech Eichelberger - Tylko spokojna, jasna głowa umożliwi…
Tylko spokojna, jasna głowa umożliwi nam ustawienie priorytetów i pogodne nadążanie za przyspieszającym życiem. Jeśli nie będziemy mieli ani chwili, ani sposobu, by ukierunkowywać nasz rozpędzony umysł, to nie usłyszymy własnych istotnych potrzeb ani uczuć. W końcu całkowicie rozminiemy się z tym, co w naszym życiu ważne.
Wojciech Eichelberger

Spokój umysłu pozwala na świadome priorytetyzowanie i zgodne z sobą życie, unikając zagubienia w pędzie świata.

Głębokie filozoficzno-psychologiczne spojrzenie na słowa Wojciecha Eichelbergera

Cytat Wojciecha Eichelbergera to głębokie wezwanie do pielęgnowania wewnętrznego spokoju i jasności umysłu jako fundamentalnych warunków do autentycznego i spełnionego życia w obliczu współczesnego przyspieszenia. Z perspektywy psychologicznej, Eichelberger dotyka kluczowych aspektów zdrowia psychicznego i samorealizacji.

Po pierwsze, idea „spokojnej, jasnej głowy” nawiązuje do koncepcji świadomości i uważności (mindfulness). W erze nadmiaru informacji i ciągłej stymulacji, nasz umysł często znajduje się w stanie rozproszenia, bombardowany bodźcami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Spokojna głowa oznacza zdolność do odfiltrowywania szumów, koncentrowania się na chwili obecnej i utrzymania pewnej klarowności poznawczej. Filozoficznie, można to odnieść do etyki spokoju stoickiego czy buddyjskiej koncepcji wyzwolenia od cierpienia poprzez zrozumienie i kontrolę umysłu.

Kolejny element to „ustawienie priorytetów i pogodne nadążanie za przyspieszającym życiem”. W psychologii organizacji i zarządzania czasem, ustalanie priorytetów jest kluczowe dla efektywności i poczucia kontroli. Jednak Eichelberger dodaje tu „pogodne nadążanie”, co wskazuje nie tylko na efektywność, ale na wewnętrzny stan zadowolenia i akceptacji. Jest to wyjście poza czysto instrumentalne podejście do życia i przyjęcie postawy otwartej na doświadczenia, nawet w obliczu trudności. Filozoficznie, można to interpretować jako dążenie do harmonii wewnętrznej w dynamicznym świecie, co odzwierciela eudaimonistyczną koncepcję szczęścia, gdzie ważne jest nie tylko osiąganie celów, ale i sposób, w jaki się to robi.

Fragment o „rozpędzonym umyśle” jest krytyczny. Eichelberger trafnie dostrzega, że bez narzędzi do zarządzania tym rozpędzeniem, tracimy kontakt z własnym ja. Z psychologicznego punktu widzenia, niekontrolowane myśli mogą prowadzić do ruminacji, lęków i chronicznego stresu. Jest to stan typowy dla osób cierpiących na zaburzenia lękowe czy depresję, gdzie umysł nieustannie przetwarza negatywne scenariusze lub przeszłe wydarzenia, uniemożliwiając bycie tu i teraz.

Konsekwencją tego jest „nie usłyszymy własnych istotnych potrzeb ani uczuć”. Jest to sedno psychologicznego problemu. W chaosie umysłowym tracimy dostęp do naszej introcjekcji, do zdolności rozpoznawania własnych emocji (inteligencja emocjonalna) i prawdziwych pragnień. To prowadzi do życia wbrew sobie, podejmowania decyzji, które nie są zgodne z naszymi wartościami i autentycznym „ja”. W psychologii humanistycznej, szczególnie u Rogersa, podkreśla się znaczenie bycia w zgodzie z własnym doświadczeniem.

Ostatecznie, Eichelberger ostrzega przed „całkowitym rozminięciem się z tym, co w naszym życiu ważne”. Jest to dramatyczna wizja życia pozbawionego sensu i celu, życia, w którym czujemy się obco we własnym ciele i świecie. Filozoficznie, odnosi się to do egzystencjalnej pustki i alienacji. Psychologicznie, to stan, w którym tracimy poczucie spójności self, co może prowadzić do kryzysów tożsamościowych i poczucia bezsensu.

Podsumowując, cytat Eichelbergera to apel o autorefleksję i dbałość o wewnętrzną przestrzeń, która jest fundamentem dla świadomego, spełnionego życia w dynamicznym świecie. Jest to przewodnik po tym, jak nie zagubić się w zgiełku i zachować kontakt z najgłębszą częścią siebie.