×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Bertold Brecht - Człowiek hołduje chętniej dobru niźli…
Człowiek hołduje chętniej dobru niźli złu, ale warunki nie sprzyjają mu.
Bertold Brecht

Człowiek pragnie dobra, lecz opresyjne warunki społeczne i polityczne zmuszają go do egoistycznych, często okrutnych wyborów, deformując jego prawdziwą naturę.

Aksjologiczny Optymizm i Antropologiczny Pesymizm w Myśli Brechta

Cytat Bertolta Brechta: „Człowiek hołduje chętniej dobru niźli złu, ale warunki nie sprzyjają mu”, to głębokie studium ludzkiej natury, uwikłanej w dialektykę wewnętrznych pragnień i zewnętrznych determinacji. Z perspektywy filozoficzno-psychologicznej, zdanie to otwiera pole do analizy na kilku poziomach.

Uwarunkowania Etyczne i Antropologiczne

Po pierwsze, Brecht postuluje inherentną skłonność człowieka do dobra. Może to być interpretowane przez pryzmat aksjologicznego optymizmu, czyli przekonania, że w podstawowej swej istocie ludzka moralność dąży do pozytywnych wartości: sprawiedliwości, współczucia, konstruktywności. Z psychologicznego punktu widzenia, odnosi się to do koncepcji wrodzonej empatii, altruizmu, a nawet ewolucyjnej presji na kooperację w celu przetrwania gatunku. Teorie psychologii humanistycznej, z Maslowem na czele, również sugerują dążenie do samorealizacji i dobrostanu, które często wiążą się z prospołecznymi zachowaniami. Niechęć do czynienia zła może wynikać z wbudowanych mechanizmów unikania konsekwencji społecznych odrzucenia, poczucia winy, czy wewnętrznego konfliktu z własnym systemem wartości. Człowiek jawi się tu jako istota, która, pozostawiona sama sobie, bez presji zewnętrznych, skłonna byłaby do działań etycznych.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Determinanty Środowiskowe i Społeczne

Jednak kluczowe jest drugie człony zdania: „ale warunki nie sprzyjają mu”. To jest moment, w którym optymizm aksjologiczny zderza się z antropologicznym pesymizmem Brechta, charakterystycznym dla jego twórczości zaangażowanej społecznie i politycznie. „Warunki” w jego ujęciu to struktury społeczne, systemy polityczne, ekonomiczne nierówności, wojny, opresja, bieda, propaganda – wszystko to, co deformuje ludzką psychikę i zmusza jednostkę do wyborów sprzecznych z jej podstawowymi inklinacjami. Z psychologicznego punktu widzenia, te „warunki” to potężne czynniki stresogenne, traumatyzujące, które aktywują mechanizmy obronne, redukują empatię, a w skrajnych przypadkach prowadzą do depersonalizacji i dehumanizacji. Ludzie, poddani presji przetrwania, strachu, braku perspektyw, mogą łatwo uciec się do egoizmu, agresji, a nawet okrucieństwa, nie dlatego, że tego pragną, lecz dlatego, że czują się do tego zmuszeni lub jest to postrzegane jako jedyna droga do ochrony siebie i swoich bliskich. Koncepcje takie jak efekt Lucyfera (Stanford Prison Experiment) czy konformizm (eksperyment Ascha) doskonale ilustrują, jak silny wpływ na ludzkie postępowanie mogą mieć zewnętrzne czynniki i oczekiwania społeczne. Człowiek, choć wewnętrznie skłonny do dobra, staje się ofiarą kontekstu.

Diagnoza Społeczna i Polityczna

Brecht, jako marksista i krytyk społeczny, używał tego typu sformułowań do demaskowania niesprawiedliwości systemowych. Jego cytat to nie tylko refleksja nad naturą ludzką, ale przede wszystkim diagnoza społeczna i polityczna — apel o zmianę warunków, które zniekształcają ludzką duszę i uniemożliwiają realizację jej najlepszych stron. Psychologicznie rzecz ujmując, autor wskazuje na potrzebę środowiska wspierającego rozwój moralny, bezpieczeństwo psychologiczne i możliwość autentycznego wyrażania ludzkiej życzliwości. Staje się to wezwaniem do stworzenia struktur, które sprzyjają cnotom, a nie wymuszają występnych zachowań.