×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: William Peather - Głupota jest indywidualnym osiągnięciem na…
Głupota jest indywidualnym osiągnięciem na skalę międzynarodową.
William Peather

Głupota to aktywny wybór ignorancji, wzmocniony globalizacją, prowadzący do międzynarodowego rozprzestrzeniania się irracjonalności.

Zrozumienie paradoksu ludzkiej głupoty w kontekście globalnym

Cytat Williama Peathera, że „Głupota jest indywidualnym osiągnięciem na skalę międzynarodową”, trafnie oddaje złożony paradoks ludzkiej natury i jej ekspresji w świecie. Głupota, wbrew pozorom, nie jest jedynie brakiem inteligencji czy wiedzy. Z perspektywy psychologicznej i filozoficznej, jest to raczej aktywny wybór – często nieświadomy – do ignorowania racjonalności, dowodów, empatii czy długoterminowych konsekwencji w dążeniu do natychmiastowej gratyfikacji, utrzymania komfortu poznawczego, lub utwierdzenia własnych, często błędnych, przekonań.

Filozoficznie, można to postrzegać jako odejście od logosu, czyli zasady rozumności i porządku. Jednostka celowo lub zaniechanie ignoruje możliwość refleksji, krytycznego myślenia czy uczenia się na błędach. To indywidualne „osiągnięcie” – choć pejoratywne – polega na zdolności do trwania w błędzie nawet w obliczu obalających dowodów, co psychologicznie jest manifestacją zjawisk takich jak dysonans poznawczy, gdzie ludzie aktywnie modyfikują lub odrzucają informacje sprzeczne z ich istniejącymi przekonaniami, aby zmniejszyć wewnętrzne napięcie.

Rozpowszechnienie tego „osiągnięcia” na skalę międzynarodową wynika z globalizacji informacji i idei. W dobie cyfrowej, gdzie echo własnych przekonań jest wzmacniane przez algorytmy mediów społecznościowych (tzw. bańki filtrujące i komory echa), głupota może rozprzestrzeniać się lawinowo. Indywidualne akty nierozsądku, dezinformacji czy ignorancji, wzmacniane przez zbiorowe mechanizmy psychologiczne, takie jak potwierdzenie społeczne i konformizm, stają się globalnymi trendami. Widzimy to w szerzeniu teorii spiskowych, negacjonizmie naukowym czy populiźmie politycznym, gdzie irracjonalne argumenty zyskują masowe poparcie, przekraczając granice kulturowe i geograficzne.

Głupota staje się wówczas nie tylko cechą jednostki, ale także zjawiskiem emergentnym – sumą indywidualnych, racjonalnych w swojej irracjonalności, wyborów, które prowadzą do kolektywnych konsekwencji na arenie międzynarodowej. Jest to ostrzeżenie, że ludzka wolność wyboru, gdy jest źle ukierunkowana, może prowadzić do wspólnego upadku, a indywidualna odpowiedzialność za krytyczne myślenie nigdy nie była tak kluczowa dla globalnego dobrobytu.