×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Andrzej Majewski - Mędrzec wątpi, głupiec wie na…
Mędrzec wątpi, głupiec wie na pewno. I w tym ich siła.
Andrzej Majewski

Mędrzec wątpi, bo rozumie złożoność; głupiec wie na pewno, bo nie widzi własnych ograniczeń. Wątpienie to siła poznawcza, pewność – iluzja.

Mędrzec wątpi, głupiec wie na pewno. I w tym ich siła.

Cytat Andrzeja Majewskiego dotyka fundamentalnego rozróżnienia w postawach poznawczych i egzystencjalnych, które mają głębokie implikacje psychologiczne. Wątpienie, przypisywane mędrcowi, nie jest tu oznaką słabości czy niezdecydowania, lecz formą

epistemologicznej pokory

. Oznacza to świadomość złożoności świata, ograniczeń ludzkiego poznania oraz otwartość na nowe informacje i perspektywy. Psychologicznie, taka postawa sprzyja rozwojowi poznawczemu, kreatywności i adaptacyjności. Osoba wątpiąca jest bardziej skłonna do refleksji, analizy, poszukiwania dowodów i rewidowania swoich przekonań w obliczu nowych danych. To proces nieustannego uczenia się, który buduje

poznawczą elastyczność

i zdolność do radzenia sobie z niejednoznacznością – cech kluczowych dla zdrowia psychicznego i efektywnego funkcjonowania w dynamicznym środowisku. Wątpienie jest też warunkiem

krytycznego myślenia

, które pozwala odróżnić fakty od opinii, rzetelne informacje od propagandy.

Z drugiej strony,

„wiedza na pewno”

głupca, choć pozornie daje poczucie bezpieczeństwa i sprawczości, jest w rzeczywistości formą

poznawczego zamknięcia

. Głupiec, w tym kontekście, to niekoniecznie osoba o niskiej inteligencji, lecz raczej ta, która cechuje się

aż nadmierną pewnością siebie

w swoich przekonaniach, często opartych na niewystarczających dowodach lub uprzedzeniach. Psychologicznie, taka postawa może wynikać z potrzeby redukcji lęku przed niepewnością, tendencji do

potwierdzania własnych hipotez

(confirmation bias) czy też z braku umiejętności samorefleksji. Ta pewność siebie, choć na krótką metę może dawać poczucie siły i kompetencji, na dłuższą metę prowadzi do stagnacji, braku adaptacji i podatności na błędy. Brak wątpienia uniemożliwia weryfikację przekonań, co może prowadzić do sztywności myślenia, dogmatyzmu i niezdolności do zmiany. Siła głupca, o której mowa w cytacie, może być zatem rozumiana jako

iluzoryczna siła

wynikająca z braku świadomości własnych ograniczeń i błędów, co w konsekwencji prowadzi do nieefektywnych działań i nieprzemyślanych decyzji. Mędrzec, dzięki autorefleksji, unika pułapek poznawczych, podczas gdy głupiec, w swej nieświadomej pewności, może nieświadomie podążać ścieżką błędów.