×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Andrzej Majewski - Może dlatego utarło się, że…
Może dlatego utarło się, że niebo jest nad nami, a piekło pod, gdyż chcąc dojść do raju, trzeba wznieść się ponad własne słabości, podążając w piekielne czeluście - wystarczy staczać się w dół.
Andrzej Majewski

Raj wymaga wysiłku pokonania słabości; piekło to łatwy upadek. Etyka wysiłku w dążeniu do samorealizacji i odpowiedzialności.

Równia pochyła duszy: Etyka wysiłku w koncepcji Majewskiego

Cytat Andrzeja Majewskiego, „Może dlatego utarło się, że niebo jest nad nami, a piekło pod, gdyż chcąc dojść do raju, trzeba wznieść się ponad własne słabości, podążając w piekielne czeluście – wystarczy staczać się w dół”, stanowi głęboką psychologiczno-filozoficzną refleksję nad naturą ludzkiej etyki, rozwoju osobistego i kondycji moralnej. Metafora przestrzenna – niebo jako cel wzniesienia, piekło jako dno upadku – doskonale oddaje wewnętrzne zmagania jednostki z samą sobą i światem.

Z psychologicznego punktu widzenia, „wzbicie się ponad własne słabości” to proces wymagający świadomej samokontroli, wysiłku woli i nieustannej pracy nad sobą. Słabości, w rozumieniu Majewskiego, to nie tylko wady charakteru, ale także ograniczenia mentalne, lęki, nawyki destrukcyjne i irracjonalne pragnienia. Osiągnięcie „raju” – czyli stanu pełni, harmonii, samorealizacji – wymaga przełamania tych wewnętrznych barier, co często wiąże się z dyskomfortem, frustracją i koniecznością konfrontacji z własnym „cieniem” w jungowskim rozumieniu. Jest to heroiczna podróż, w której jednostka musi stawić czoła swoim wewnętrznym demonom, by móc się transcedować.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Prokrastynacja to nie lenistwo.
To wołanie Twojego lęku

Kontrast między „wzniesieniem” a „staczaniem się” podkreśla asymetrię wysiłku. Upadek w „piekielne czeluście” – symbolizujące chaos, rozpacz, samotność, utratę wartości – często dokonuje się bezrefleksyjnie, poddając się impulsom, lenistwu czy rezygnacji. To proces entropiczny dla psychiki, w którym brak wysiłku automatycznie prowadzi do degradacji. Można to interpretować jako psychologiczną równię pochyłą: pozbawiona świadomego kierowania, psychika naturalnie dąży do stanu niższego rzędu, analogicznie do praw termodynamiki. W tym kontekście, „piekło” to nie tyle zewnętrzna kara, ile stan psychiczny wynikający z zaniedbania i braku autentycznego zaangażowania w samorozwój.

Filozoficznie, cytat dotyka esencjonalnego pytania o ludzką wolność i odpowiedzialność. Człowiek, stojący przed wyborem między łatwym upadkiem a trudnym wzniesieniem, jest nieustannie testowany. „Raj” staje się tu metaforą dla eudajmonii – szczęścia rozumianego jako pełne i cnotliwe życie, osiągane poprzez wysiłek i moralne działanie. „Piekło” zaś symbolizuje moralną i psychiczną degradację, wynikającą z kapitulacji przed własnymi słabościami. Majewski zdaje się sugerować, że ludzkie istnienie jest nieustannym zmaganiem, a prawdziwa wartość i sens życia leżą w aktywnym dążeniu do doskonałości, a nie w pasywnym poddawaniu się niższym instynktom. Cytat ten jest też echem myśli wielu starożytnych filozofów, jak stoicy, którzy podkreślali znaczenie cnoty i wytrwałości w dążeniu do wewnętrznego spokoju i mądrości, uznając, że łatwa droga jest rzadko drogą do prawdziwego dobra.