×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Lew Tołstoj - Można być mądrym, nie przeczytawszy…
Można być mądrym, nie przeczytawszy ani jednej książki; wierząc zaś we wszystko, co jest napisane w książkach, nie można nie być głupcem.
Lew Tołstoj

Mądrość to niezależne myślenie, doświadczenie i krytyczna analiza, nie tylko pasywne gromadzenie wiedzy z książek.

Klucz do Mądrości: Poza Kartami Książek i Pułapkami Bezrefleksyjnej Wiary

Cytat Tołstoja uderza w samo sedno ludzkiej inteligencji i procesu poznawczego, stawiając wyraźną granicę między prawdziwą mądrością a gromadzeniem informacji. Psychologicznie, Tołstoj zdaje się odwoływać do głębokiego rozróżnienia między wiedzą deklaratywną (faktami, danymi, informacjami z książek) a wiedzą proceduralną (umiejętnościami, zrozumieniem, zdolnością do myślenia krytycznego i rozwiązywania problemów). Mądrość, w jego ujęciu, nie jest sumą przeczytanych stron, lecz syntezą doświadczeń, obserwacji, introspekcji i zdolności do samodzielnego wnioskowania. Psychologicznie, to podkreśla wagę inteligencji emocjonalnej i praktycznej, które często rozwijają się niezależnie od formalnej edukacji.

Drugą częścią cytatu Tołstoj ostrzega przed zgubną pułapką bezkrytycznej akceptacji. „Wierząc zaś we wszystko, co jest napisane w książkach, nie można nie być głupcem” – to psychologiczny komentarz na temat heurystyki dostępności i błędu konfirmacji. Gdy bezrefleksyjnie przyjmujemy informacje, stajemy się podatni na manipulację, ograniczamy swoje horyzonty myślowe i zatracamy zdolność do autonomicznego myślenia. Psychologicznie, to prowadzi do sztywności poznawczej, niemożności adaptacji do nowych sytuacji i trudności w rewizji własnych przekonań. Prawdziwa mądrość wymaga wątpliwości, zadawania pytań, analizy i syntezy z różnych źródeł, a przede wszystkim – głębokiego zrozumienia ludzkiej natury i świata, które rzadko da się w pełni zamknąć w słowach, nawet tych najmądrzejszych.

Tołstojowska koncepcja mądrości odzwierciedla również podejście konstruktywistyczne w psychologii, gdzie wiedza jest aktywnie budowana przez jednostkę, a nie biernie przyswajana. Odrzuca bierność umysłu na rzecz jego aktywnego zaangażowania w proces poznawczy. Mądrość jest tu zatem dynamicznym procesem, a nie statycznym zasobem.