×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Władysław Grzeszczyk - Na czynienie dobra zawsze mało…
Na czynienie dobra zawsze mało czasu, na naprawianie zła - jeszcze mniej.
Władysław Grzeszczyk

Czas na dobro jest ograniczony, a na naprawę zła, wskutek psychologicznych oporów i złożoności, jeszcze bardziej znikomy.

Aksjologia Czasu i Moralności

Cytat Władysława Grzeszczyka, „Na czynienie dobra zawsze mało czasu, na naprawianie zła – jeszcze mniej”, stanowi głęboką refleksję nad ludzką aksjologią, percepcją czasu oraz dynamiką moralnych wyborów. Z perspektywy psychologicznej, jego istota tkwi w fundamentalnym zderzeniu idealizmu z pragmatyzmem, a także w subtelnej obserwacji ludzkiej natury.

Po pierwsze, „na czynienie dobra zawsze mało czasu” odnosi się do inherentnej trudności i wysiłku, jakie wiążą się z proaktywnymi działaniami etycznymi i altruistycznymi. Dobro, definiowane tu jako celowe działanie niosące pozytywne konsekwencje dla innych, często wymaga wyjścia poza strefę komfortu, poświęcenia zasobów (czasu, energii, pieniędzy) oraz konfrontacji z własnym egoizmem czy inercją. Psychologicznie, wynika to z zasady minimalnego wysiłku – mózg ludzki, dążąc do efektywności, naturalnie preferuje ścieżki zużywające mniej energii. Czynienie dobra, zwłaszcza w obliczu licznych codziennych obowiązków i presji, często jest postrzegane jako dodatek, „luksus”, na który „brakuje czasu”. Jest to również odzwierciedlenie tzw. błędu atrybucji – łatwiej nam usprawiedliwiać brak działania dobrego zewnętrznymi okolicznościami (brak czasu), niż własną niechęcią czy priorytetami.

Po drugie, fundamentalna konstatacja „na naprawianie zła – jeszcze mniej” jest jeszcze bardziej przenikliwa. Zło, w tym kontekście, nie musi oznaczać świadomej krzywdy, ale również zaniedbania, błędy, słabości, które prowadzą do negatywnych konsekwencji. Psychologicznie, naprawa zła jest procesem znacznie bardziej złożonym i obciążającym niż działanie proaktywne. Wymaga ona konfrontacji z konsekwencjami własnych lub cudzych błędów, często wiąże się z poczuciem winy, wstydu, koniecznością przeprosin, zadośćuczynienia, a także z obciążeniem emocjonalnym związanym z niemożnością pełnego odwrócenia szkód.

Nie musisz już wybuchać ani udawać, że nic Cię nie rusza.

Mechanizmy obronne, takie jak racjonalizacja czy wyparcie, często uniemożliwiają lub utrudniają podjęcie działań naprawczych. Ludzie unikają konfrontacji z własnymi niedoskonałościami lub odpowiedzialnością za negatywne zdarzenia. Ponadto, skutki zła często są rozproszone i trudne do zidentyfikowania, a proces naprawy może być długotrwały, frustrujący i niepewny co do sukcesu. To wszystko sprawia, że psychologicznie opór przed naprawianiem zła jest znacznie większy niż przed proaktywnym działaniem dobrym, co manifestuje się w percepcji „jeszcze mniejszej” ilości czasu na te działania.

Cytat ten ujawnia więc głęboko osadzoną w psychice ludzkiej tendencję do unikania trudnych, wymagających wysiłku moralnego działań, zarówno w sferze proaktywnej dobroczynności, jak i reaktywnej odpowiedzialności za negatywne konsekwencje. Jest przypomnieniem o ulotności czasu i jego aksjologicznym ciężarze, sugerując, że nasze moralne priorytety często ulegają erozji w obliczu codziennych wyzwań i ludzkich słabości.