
Największą wiarę mają ateiści: wierzą, że Boga nie ma.
Ateiści, odrzucając Boga, aktywnie wierzą w Jego nieistnienie, co psychologicznie wymaga silnego, samodzielnie konstruowanego przekonania i nadawania sensu światu.
Ateizm jako akt wiary: Perspektywa psychologiczna i filozoficzna
Cytat Andrzeja Majewskiego, że „największą wiarę mają ateiści: wierzą, że Boga nie ma”, choć pozornie paradoksalny, dotyka głębokich warstw psychiki i filozofii bytu. Z psychologicznego punktu widzenia, wiara to nie tylko przyjęcie istnienia czegoś na podstawie autorytetu, objawienia czy osobistego doświadczenia, ale także głębokie przekonanie, które kształtuje percepcję świata i wpływa na zachowania. Ateizm, w tym ujęciu, przestaje być jedynie brakiem wiary, a staje się aktywnym przekonaniem.
Gdy mówimy o ateistycznym „wierzeniu, że Boga nie ma”, odwołujemy się do procesu poznawczego, który wymaga niejednokrotnie równie silnego zaangażowania intelektualnego i emocjonalnego co wiara teistyczna. W psychologii poznawczej, przekonania to zakorzenione w umyśle subiektywne prawdy, które mogą być oparte na dowodach, logice, ale także na braku dowodów lub ich interpretacji. Ateista, aby z całą pewnością stwierdzić „Boga nie ma”, musiałby przeprowadzić swego rodzaju negatywne poszukiwanie, a następnie przyjąć, że brak dowodów na istnienie jest wystarczającym dowodem na nieistnienie. To nie jest tożsame z agnostycyzmem, który zawiesza osąd.
Ewoluując nieco głębiej, psychologia egzystencjalna wskazuje, że człowiek ma naturalną potrzebę nadawania sensu istnieniu i konfrontacji z fundamentalnymi pytaniami bytu, takimi jak życie, śmierć, cierpienie. Dla teisty, Bóg często stanowi odpowiedź na te pytania, stabilizując poczucie bezpieczeństwa i sensu. Dla ateisty, brak Boga oznacza konieczność samodzielnego konstruowania znaczeń i wartości, co wymaga równie silnego, choć odmiennego, „aktu wiary” w autonomię rozumu, w ludzką zdolność do etyki i celowości, pomimo obiektywnej obojętności kosmosu. To jest wiara w siłę ludzkiego umysłu i w możliwość budowania sensu wewnętrznego, bez odniesienia do transcendencji.
W kontekście rozwoju poznawczego, ukształtowanie się ateistycznego światopoglądu często wiąże się z intensywnym procesem myślowym, krytyczną analizą tradycji religijnych, filozoficzną refleksją nad problemem zła czy niespójnościami logicznymi w doktrynach. To aktywne odrzucenie pewnych założeń, a nie jedynie ich nieprzyjęcie. Zatem, ironia Majewskiego trafia w sedno, ukazując, że nawet w odrzuceniu transcendentu, człowiek nadal angażuje swoją zdolność do głębokich przekonań, które determinują jego tożsamość i sposób doświadczania świata.

Odzyskaj wewnętrzny spokój i pewność siebie.
Zbuduj trwałe poczucie własnej wartości.

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.
Radykalna samoakceptacja to zaproszenie do wewnętrznej wolności.
Zobacz, czym jest i jak wiele może Ci dać!