×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Arthur Schopenhauer - Nasze życie można też ująć…
Nasze życie można też ująć jako niepotrzebny epizod zakłócający błogi spokój nicości.
Arthur Schopenhauer

Życie to niepotrzebne zakłócenie bezbolesnego spokoju nicości, wynikające z nieustannych pragnień i cierpienia, do którego prowadzą.

Głębokie Refleksje nad Schopenhauerowską Nicością

Cytat Arthura Schopenhauera, „Nasze życie można też ująć jako niepotrzebny epizod zakłócający błogi spokój nicości.”, jest esencją jego pesymistycznej filozofii, która rzuca głębokie światło na ludzką psychikę i jej zmagania z egzystencją. Z perspektywy psychologicznej, jego słowa rezonują z fundamentalnymi pytaniami o sens życia, cierpienie i dążenie do wewnętrznego spokoju. Schopenhauer, jako myśliciel silnie zainspirowany wschodnimi tradycjami, zwłaszcza buddyzmem, postrzegał nicość nie jako absolutną pustkę, lecz jako stan bezbolesnego spokoju, niezakłóconego przez cierpienie i dążenia, które są nieodłącznym elementem świadomego istnienia.

Z psychologicznego punktu widzenia, ‘błogi spokój nicości’ można interpretować jako ucieczkę od ‘Woli Życia’ (Will to Live), centralnego pojęcia w filozofii Schopenhauera. Ta Wola jest ślepym, nieustannym dążeniem do manifestacji, nieustannym pragnieniem, które jest źródłem wszelkiego cierpienia. Każde narodziny, każda chwila świadomej egzystencji jest aktem zakłócenia tego pierwotnego spokoju. Dla jednostki oznacza to, że sam fakt bycia żywym jest już formą cierpienia, ponieważ życie jest niekończącą się gonitwą za zaspokojeniem pragnień, które – gdy tylko zostaną spełnione – natychmiast rodzą nowe. To wieczne niezadowolenie, ten brak pełni, jest psychologiczną ceną za ‘epizod’ życia.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?

Koncepcja Schopenhauera zmusza nas do refleksji nad ludzkim dążeniem do szczęścia – celem, który, w jego optyce, jest iluzoryczny i niemożliwy do trwałego osiągnięcia. Zamiast tego postuluje on ascezy, oderwania się od Woli, jako drogę do minimalizowania cierpienia. Psychologicznie, można to interpretować jako dążenie do dezaktywacji ego, wyciszenia wewnętrznych pragnień i oczekiwań, co prowadzi do stanu zbliżonego do stanu „nirwany” – wygaśnięcia pragnień.

Znaczenie kontekstowe cytatu leży w krytyce oświeceniowego optymizmu i wiary w postęp. Schopenhauer, żyjący w czasach rewolucji przemysłowej i dynamicznych zmian społecznych, widział w ludzkim postępie jedynie wzmożenie cierpienia, podsycanego przez rosnące aspiracje i niezaspokojone pragnienia. Psychologicznie, jego słowa mogą być rezonansem dla współczesnych problemów, takich jak wypalenie zawodowe, depresja czy chroniczny stres, gdzie nieustanna pogoń za sukcesem i spełnieniem prowadzi do głębokiego rozczarowania i poczucia pustki. Cytat ten, choć pozornie pesymistyczny, może paradoksalnie służyć jako punkt wyjścia do głębszej introspekcji i poszukiwania autentycznego spokoju, niekoniecznie w nicości, ale w świadomym zmniejszaniu własnych oczekiwań i docenianiu samej istoty bycia.