×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Will Rogers - Nie można twierdzić, że cywilizacja…
Nie można twierdzić, że cywilizacja się nie rozwija. Wszak w każdej nowej wojnie zabijają ludzi w ulepszony sposób.
Will Rogers

Postęp technologiczny, nawet w destrukcji, prowokuje pytania o naturę ludzkiej moralności i paradoksy cywilizacyjnego rozwoju.

Paradoks postępu w cieniu destrukcji

Cytat Willa Rogersa, choć satyryczny i celnie pointujący, odkrywa przed nami głęboki paradoks ludzkiego postępu, który ma fundamentalne implikacje psychologiczne i filozoficzne. Na pierwszy rzut oka wydaje się to zwykła obserwacja ironiczna, jednak pod warstwą humoru kryje się gorzka prawda o naturze człowieka i jego cywilizacyjnej ewolucji.

Rogers złośliwie sugeruje, że jednym z „dowodów” na rozwój cywilizacji jest ulepszanie metod zabijania. Nie chodzi tu oczywiście o postęp moralny czy etyczny, lecz o rozwój technologiczny i organizacyjny, który w przerażający sposób znajduje swoje ujście w konfliktach zbrojnych. Psychologicznie, cytat ten uderza w nasze wyobrażenie o człowieku jako istocie racjonalnej i dążącej do dobra. Ujawnia to pęknięcie między naszym idealistycznym obrazem cywilizacji a jej mroczną stroną, gdzie innowacyjność, zazwyczaj kojarzona z pozytywnym rozwojem, bywa perwersyjnie wykorzystywana do maksymalizacji destrukcji.

Nie musisz już wybuchać ani udawać, że nic Cię nie rusza.

Filozoficznie, cytat ten zmusza nas do refleksji nad samą definicją postępu. Czy postęp mierzony jest wyłącznie kryteriami technologicznymi i efektywności? Czy rozwój naukowy, który prowadzi do głębszego zrozumienia mechanizmów świata, ale jednocześnie umożliwia tworzenie coraz bardziej śmiercionośnej broni, może być bezusterkowo nazywany „postępem”? To pytanie o moralną neutralność technologii i odpowiedzialność ludzkości za jej wykorzystanie. Z perspektywy psychologii społecznej, odzwierciedla to również mechanizmy dehumanizacji – im bardziej „techniczny” staje się proces zabijania, tym łatwiej odsunąć od siebie jego moralne konsekwencje. Dystans, jaki tworzy technologia wojenna, pozwala na oderwanie się od osobistego aktu przemocy, co z kolei obniża opór psychologiczny przed jej stosowaniem. Rogers sugeruje, że ten „rozwój” jest w istocie dowodem na pewien aspekt naszej natury – zdolność do innowacji, która nie zawsze idzie w parze z moralnym rozwojem, a często służy jako narzędzie do realizacji pierwotnych instynktów agresji i dominacji.