×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Andrzej Majewski - Są ludzie, którzy uczą się…
Są ludzie, którzy uczą się na własnych błędach. Są inni, którzy uczą się na błędach cudzych. Ci pierwsi to wynalazcy.
Andrzej Majewski

Wynalazcy uczą się na własnych błędach, aktywnie badają świat, tolerują porażki i tworzą nowe, a inni adaptują istniejące wzorce.

Głębokie Zrozumienie Uczenia Się i Twórczości

Cytat Andrzeja Majewskiego, choć zwięzły, dotyka fundamentalnych aspektów ludzkiego uczenia się, rozwoju poznawczego i psychologii twórczości. Rozróżnienie między ludźmi uczącymi się na własnych błędach a tymi, którzy czerpią z doświadczeń innych, wykracza poza prostą obserwację behawioralną – zagłębia się w naturę epistemologii jednostki i jej podejścia do poznawania świata.

Pierwsza grupa, „ucząca się na własnych błędach”, to archetyp eksperymentatora. Ich proces poznawczy charakteryzuje się aktywnym zaangażowaniem w działanie, które często prowadzi do porażki – dysonansu pomiędzy oczekiwaniami a rezultatem. Z perspektywy psychologii poznawczej, błąd nie jest tu końcem, lecz początkiem głębszej analizy. Uruchamia mechanizmy autorefleksji, atrybucji przyczynowej i rekonstrukcji schematów poznawczych. Tacy ludzie wykazują wysoką tolerancję na frustrację i niepewność, a ich motywacja wewnętrzna do zrozumienia i ulepszenia jest silniejsza niż lęk przed porażką. W kontekście psychologii rozwojowej, jest to esencja uczenia się przez doświadczenie, kluczowa dla formowania się autonomii i poczucia sprawczości. To oni, w świetle cytatu, stają się „wynalazcami” – nie tylko tworzącymi nowe przedmioty, ale przede wszystkim nowe sposoby rozumienia i działania. Ich innowacyjność nie wynika z kopiowania, lecz z iteracyjnego procesu prób i korekt, który prowadzi do odkrycia wcześniej nieznanych rozwiązań.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Druga grupa, ucząca się „na błędach cudzych”, reprezentuje podejście bardziej pragmatyczne i konformistyczne. Operują w obrębie już ustalonych paradygmatów, czerpiąc z mądrości zbiorowej, historii i istniejących wzorców. Ich siłą jest efektywność i minimalizacja ryzyka. Z perspektywy psychologii społecznej, jest to zachowanie adaptacyjne, umożliwiające szybkie przyswajanie norm i optymalnych strategii działania w danym środowisku. Mogą być wybitnymi wykonawcami, administratorami czy kontynuatorami, ale ich innowacyjność jest zazwyczaj ograniczona do modyfikacji i optymalizacji istniejących rozwiązań, a nie do tworzenia fundamentalnie nowych. Ogranicza ich tendencja do unikania ryzyka i przestrzegania utartych ścieżek, co wynika z mniejszej tolerancji na błąd i większej predyspozycji do uczenia się przez obserwację i naśladownictwo.

Znaczenie Psychologiczne i Kontekst

Cytat Majewskiego jest subtelną refleksją nad *różnymi typami inteligencji i podejściami do kreatywności*. Wynalazcy, w jego ujęciu, to nie tylko ci, którzy tworzą patenty, ale przede wszystkim jednostki o eksploracyjnym stylu poznawczym. Są to osoby, dla których błąd jest informacją zwrotną, a nie porażką, skłonni do myślenia dywergencyjnego i przekraczania utartych schematów. Ich umysły są miejscem nieustannej konstrukcji i dekonstrukcji, a ich rozwój napędzany jest ciekawością i gotowością do podjęcia ryzyka poznawczego. Cytat ten ma również wymiar motywacyjny, zachęcając do odwagi w eksploracji i akceptacji nieodłącznej części procesu twórczego – popełniania błędów. Uczy, że prawdziwa innowacja rodzi się nie z doskonałości, lecz z nieustannego dążenia do niej, poprzez proces, w którym błąd jest kluczowym katalizatorem postępu.