×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Francoise Sagan - Sukces oznacza coś dla ludzi,…
Sukces oznacza coś dla ludzi, którzy go jeszcze nie osiągnęli. Dla innych jest to puste słowo...
Francoise Sagan

Dla dążących sukces to nadzieja motywująca. Dla osiągających traci moc, zmieniając perspektywę i wartości, zjawisko adaptacji.

Paradoks Percepcji Sukcesu: Puste Słowo czy Upragniony Cel?

Cytat Françoise Sagan, „Sukces oznacza coś dla ludzi, którzy go jeszcze nie osiągnęli. Dla innych jest to puste słowo…”, odsłania głęboki paradoks ludzkiej psychiki i filozoficzne podłoże postrzegania sukcesu. Z psychologicznego punktu widzenia, jego istota tkwi w relacyjnej naturze ludzkiej motywacji i mechanizmach kształtowania się wartości.

Dla tych, którzy dążą do sukcesu – rozumianego jako awans, bogactwo, uznanie społeczne, czy osobiste spełnienie – sukces jest potężnym motywatorem. Jest to celebrowana esencja ich marzeń, nadziei i aspiracji. Wizja osiągnięcia sukcesu aktywuje w mózgu ośrodki nagrody, uwalniając dopaminę, która napędza do działania i podtrzymuje wytrwałość nawet w obliczu trudności. Jest to moment, w którym sukces jest silnie semantyczny, nasycony osobistym znaczeniem, obietnicą lepszego jutra i potwierdzeniem własnej wartości. W tym kontekście, dążenie do sukcesu jest inherentnie związane z poczuciem braku – braku tego, co jeszcze nieosiągnięte. Psychologicznie, to poczucie luki, niedostatku (niekoniecznie negatywne) napędza ludzką innowacyjność, rozwój i ewolucję.

Zupełnie inaczej postrzegają sukces ci, którzy go już osiągnęli (lub wierzą, że go osiągnęli). Dla nich, cytat sugeruje, że staje się on „pustym słowem”. To nie musi oznaczać cynizmu czy rozczarowania, choć i takie scenariusze są możliwe. Bardziej prawdopodobne jest, że po osiągnięciu upragnionego celu, zmienia się perspektywa i hierarchia wartości. Motywacja zewnętrzna (jak np. pieniądze, status) może ustąpić miejsca motywacji wewnętrznej (poszukiwanie sensu, rozwój osobisty, altruizm). Sukces, który był kiedyś mityczną górą do zdobycia, staje się po prostu kolejnym horyzontem za plecami. W psychologii, zjawisko to jest zgodne z hedonistyczną adaptacją, gdzie początkowa euforia po osiągnięciu celu z czasem zanika, a człowiek adaptuje się do nowego stanu posiadania, poszukując kolejnych bodźców i wyzwań. Brak poczucia „braku” w odniesieniu do tego konkretnego celu sprawia, że jego semantyka blednie. Nie jest już on źródłem silnego emocjonalnego rezonansu, ponieważ nie reprezentuje już 'uposledzenia' czy 'luki' w obecnym stanie bytu.

Filozoficznie, cytat Sagan podważa obiektywną definicję sukcesu, podkreślając jego subiektywny i efemeryczny charakter. Sukces jest konstruktem społecznym i osobistym, którego znaczenie ewoluuje wraz z naszymi doświadczeniami i aspiracjami. Dla jednych jest to namacalny cel, dla innych – iluzoryczna zdobycz, która po osiągnięciu traci swój blask. To transcendencja pożądania, gdzie po zaspokojeniu jednego pragnienia, rodzą się kolejne, często bardziej abstrakcyjne i mniej uchwytne, prowadząc do ciągłego poszukiwania nowego sensu i celu w życiu.