×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Stefan Wyszyński - Usposobienia człowieka są zmienne, jak…
Usposobienia człowieka są zmienne, jak fala nad głębią morską; jednak w tej głębi duszy jest niezmienny Bóg.
Stefan Wyszyński

Ludzkie usposobienia są zmienne jak fale; lecz w głębi duszy tkwi niezmienna istota, nasza prawdziwa jaźń lub duchowy fundament.

Cytat Stefana Wyszyńskiego, choć na pierwszy rzut oka zdaje się być teologicznym manifestem, otwiera bogate pole do filozoficzno-psychologicznej refleksji nad naturą ludzkiej psychiki i jej duchowego wymiaru. Wyszyński, odwołując się do metafory fali i morskiej głębi, doskonale

oddaje ambiwalencję ludzkich usposobień. Fala, ze swoją zmiennością, niestabilnością i powierzchownym charakterem, symbolizuje nasze codzienne emocje, nastroje, preferencje i reakcje.

Są one ulotne, reagują na zewnętrzne bodźce, podlegają wpływom środowiska i wewnętrznych stanów biologicznych.

Z psychologicznego punktu widzenia, odnosi się to do procesów afektywnych i poznawczych – zmiennych myśli, lęków, radości, irytacji, które nieustannie

przemijają i ewoluują.

Możemy tu dostrzec echo teorii Freuda o ego i id, gdzie ego, oscylujące między wymaganiami id, superego i rzeczywistości, zmuszone jest do ciągłej adaptacji, a tym samym zmienności.

Podobnie, behawioryści wskazaliby na warunkowanie operantowe i klasyczne, kształtujące nasze reakcje na bieżąco.

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

Jednak kluczowa część cytatu –

„jednak w tej głębi duszy jest niezmienny Bóg” –

przenosi nas na zupełnie inny poziom analizy.

Głębia morska staje się tu metaforą

duszy,

rozumianej nie jako zbiór zmiennych stanów psychicznych, ale jako

sedno bytu ludzkiego, jego

transcendentny

wymiar.

W tej głębi, zgodnie z Wyszyńskim, rezyduje „niezmienny Bóg”.

Z perspektywy psychologii humanistycznej, szczególnie Carla Rogersa, „niezmienny Bóg” można interpretować jako

jaźń autentyczną,

prawdziwe ja,

które pomimo burzliwych doświadczeń i społecznych uwarunkowań, pozostaje niezmienne w swojej istocie i dąży do samorealizacji.

Jest to wewnętrzne centrum wartości, sensu i potencjału, które może być zagłuszone przez zewnętrzne czynniki, ale którego obecności nie da się całkowicie zanegować. Jungowska perspektywa wskazywałaby na

archetypy

czy

Jaźń

jako ten niezmienny, transcendentny pierwiastek, obecny w

nieświadomości zbiorowej.

Dla Junga, Jaźń jest centrum całości psychiki, które dąży do integracji i pełni, pozostając niezależne od chwilowych stanów ego.

Z filozoficznego punktu widzenia, cytat nawiązuje do odwiecznej dyskusji o

istocie a przypadłościach.

Usposobienia są przypadłościami, powierzchownymi cechami, które zmieniają się. Istota, w tym przypadku utożsamiana z „niezmiennym Bogiem” w duszy,

trwa niezmiennie, będąc fundamentem naszej tożsamości.

Oznacza to, że pomimo zewnętrznych zmian i wewnętrznych fluktuacji, istnieje w nas stały punkt odniesienia,

źródło naszego jestestwa i potencjalnego kierunku. To właśnie eksploracja i zrozumienie tej

„głębi duszy”

jest kluczowe dla osiągnięcia wewnętrznego spokoju, autentyczności i poczucia sensu życia, niezależnie od zmienności zewnętrznego świata i naszych własnych usposobień.