
Wszyscy jesteśmy winni, czas jest katem.
Wszyscy ponosimy winę za nasze istnienie i działania, a czas, niczym kat, nieubłaganie rozlicza nas z konsekwencji.
Cytat Andrzeja Majewskiego, „Wszyscy jesteśmy winni, czas jest katem”, stanowi niezwykle mocną i wielowymiarową tezę, która zaprasza do głębokiej refleksji nad ludzką kondycją, moralnością i egzystencją. Z perspektywy filozoficzno-psychologicznej, odwołuje się on do fundamentalnych kwestii dotyczących winy, odpowiedzialności, istnienia oraz nieubłaganego przemijania.
Pierwsza część twierdzenia, „Wszyscy jesteśmy winni”, skłania do rozważań na temat natury winy. Może ona być interpretowana na kilka sposobów. Po pierwsze, jako wina kolektywna, uniwersalna, związana z niedoskonałością ludzkiej natury. Jesteśmy winni wobec siebie nawzajem, wobec środowiska, wobec ideałów, które często zdradzamy. To poczucie winy może mieć korzenie w koncepcjach grzechu pierworodnego w tradycjach religijnych, ale także w świeckim rozumieniu jako nieuchronne błędy i niedociągnięcia, które popełniamy w życiu, świadomie lub nieświadomie. Z psychologicznego punktu widzenia, poczucie winy jest emocją, która może prowadzić do konstruktywnych zmian (jeśli jest przetworzona), ale także do destrukcyjnego samopotępienia i paraliżu. Wszyscy mamy swoje 'grzechy' – zarówno te małe, codzienne, jak i te większe, egzystencjalne, wynikające z naszych wyborów, zaniechań, a nawet samej naszej obecności w świecie, która zawsze niesie za sobą pewien wpływ na innych.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?
To ta odrzucona część Ciebie, która wciąż czeka na poczucie bezpieczeństwa, uznanie i miłość. I tylko Ty możesz ją nimi obdarzyć🤍

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?
Poznaj mechanizmy, które kształtują Cię od dzieciństwa.
Odzyskaj władzę nad sobą i stwórz przestrzeń dla nowych relacji – z matką, córką, światem i samą sobą 🤍

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.
Radykalna samoakceptacja to zaproszenie do wewnętrznej wolności.
Zobacz, czym jest i jak wiele może Ci dać!
Druga część cytatu, „czas jest katem”, wprowadza element tragiczny i nieodwracalny. Czas jest tu personifikowany jako bezwzględny sędzia i wykonawca wyroku. Jego rola jako 'kata' polega na nieustannym postępieniu, które ujawnia nasze błędy, rozlicza nas z podjętych decyzji, czy też tych, których nie podjęliśmy. Czas nie tylko przynosi konsekwencje naszych działań, ale także bezlitośnie obnaża naszą śmiertelność i kruchość. Z psychologicznego punktu widzenia, nieuchronność czasu wywołuje lęk egzystencjalny – lęk przed przemijaniem, utratą, a w końcu przed śmiercią. Czas jest katem, ponieważ uniemożliwia cofnięcie błędów, zamrożenie chwil, czy odroczenie nieuchronnego końca. Każda mijająca chwila to ubytek, zbliżanie się do kresu, a tym samym, w kontekście pierwszej części cytatu, ostateczne 'rozliczenie' z naszą winą. Nie ma ucieczki przed werdyktem czasu, a jedyne, co możemy zrobić, to zmierzyć się z naszą odpowiedzialnością i nieuchronnością przemijania.
Łącząc obie części, otrzymujemy obraz ludzkości uwikłanej w uniwersalną winę, której rozliczenie jest nieuchronnie prowadzone przez wszechpotężny i bezlitosny czas. To przypomnienie o odpowiedzialności za nasze wybory i nieuchronności konsekwencji. Cytat ten ma potencjał do wywołania głębokiej introspekcji i przemyślenia własnego stosunku do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.