×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Andrzej Majewski - Zazwyczaj ten, kto jest pusty,…
Zazwyczaj ten, kto jest pusty, jest i próżny.
Andrzej Majewski

Wewnętrzna pustka rodzi próżność – poszukiwanie zewnętrznych braw, by sztucznie wypełnić brak autentycznego sensu.

Głębokie rozważanie związku pustki z próżnością

Aforyzm Andrzeja Majewskiego, że „Zazwyczaj ten, kto jest pusty, jest i próżny”, trafia w sedno złożonej dynamiki psychologicznej, która łączy wewnętrzną

próżnię z zewnętrzną manifestacją ego. Z perspektywy psychologii egzystencjalnej,

„pustka” odnosi się do braku autentycznego sensu, celu lub poczucia

tożsamości. To stan, w którym jednostka nie doświadcza

głębokiego połączenia ze swoim wnętrzem, wartościami lub światem.

Może to wynikać z braku introspekcji, nieprzepracowanych traum,

czy też z deficytu relacji międzyludzkich.

Kiedy taka psychiczna przestrzeń jest niezamieszkana przez

autentyczne treści, powstaje głęboki dyskomfort i wewnętrzne napięcie.

W tym kontekście, „próżność” staje się mechanizmem obronnym,

swego rodzaju fasadą mającą za zadanie ukryć tę nieznośną pustkę.

Osoba próżna usilnie poszukuje zewnętrznej walidacji:

podziwu, uznania, statusu, dóbr materialnych czy fizycznej atrakcyjności.

Te zewnętrzne atrybuty mają sztucznie wypełnić wewnętrzną lukę,

dostarczając chwilowego poczucia wartości i znaczenia, które

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?

wróbelek

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.

nie potrafi czerpać z własnego wnętrza.

Filozoficznie, pustka może być postrzegana jako brak

bycia, jako ontologiczny niedostatek. Próżność jest wtedy

próbą zbudowania fałszywego bytu na zewnątrz,

skupiając się na pozorach, a nie na istocie. To odrzucenie

wewnętrznej podróży na rzecz zewnętrznego spektaklu.

Z psychologicznego punktu widzenia, cykl ten jest samonapędzający:

im bardziej jednostka polega na zewnętrznym uznaniu, tym mniej

rozwija swoje wewnętrzne zasoby i tym bardziej pogłębia się jej pustka,

co prowadzi do jeszcze większej potrzeby próżności.

Prawdziwa pełnia i autentyczność mogą być osiągnięte jedynie

przez odważne zmierzenie się z wewnętrzną pustką i jej transformację

w przestrzeń dla osobistego wzrostu i znaczenia.