
Prawda niekoniecznie musi być jednoaspektowa. (...) Tylko w relacji do tego, co fałszywe, tylko w relacji do innych ujęć można powiedzieć o czymś, że jest prawdą. Natomiast koncepcja prawdy ponadczasowej, wiecznej, bez punktu odniesienia, wydaje się problematyczna.
Dalajlama podważa absolutność prawdy, podkreślając jej subiektywność, relacyjny charakter oraz ewolucyjność w kontekście psychiki i poznania.
Słowa Dalajlamy XIV niosą ze sobą głęboką psychologiczną i filozoficzną refleksję nad naturą prawdy, która wykracza poza jej tradycyjne, absolutystyczne pojmowanie. Z perspektywy psychologii, jego stwierdzenie, że „Prawda niekoniecznie musi być jednoaspektowa”, dotyka kwestii subiektywnego konstruowania rzeczywistości.
Każdy człowiek, poprzez swoje doświadczenia, system przekonań, emocje i perspektywę, filtruje i interpretuje informacje. To, co dla jednej osoby jest „prawdą”, dla innej może być jedynie fragmentem szerszego obrazu, a nawet zupełnie inną interpretacją. Ta wieloaspektowość prawdy jest fundamentalna dla psychologii poznawczej i społecznej, podkreślając rolę interpretacji w kształtowaniu naszych przekonań i postaw.
Druga część cytatu, „Tylko w relacji do tego, co fałszywe, tylko w relacji do innych ujęć można powiedzieć o czymś, że jest prawdą”, wskazuje na dialektyczny charakter poznania. Z psychologicznego punktu widzenia, proces ten jest związany z kształtowaniem tożsamości i samoświadomości. Rozumienie tego, kim jesteśmy (naszej „prawdy” o sobie), często odbywa się poprzez porównanie z innymi, poprzez odrzucenie tego, czym nie jesteśmy, lub poprzez integrację różnych aspektów naszej osobowości.

Ranisz siebie, bo chronisz
wewnętrzne dziecko?
To ta odrzucona część Ciebie, która wciąż czeka na poczucie bezpieczeństwa, uznanie i miłość. I tylko Ty możesz ją nimi obdarzyć🤍
W kontekście interpersonalnym, brak sztywnych definicji „prawdy” sprzyja empatii i zrozumieniu. Gdy akceptujemy, że inni ludzie mogą mieć inne „prawdy” – swoje własne, uzasadnione perspektywy – stajemy się bardziej otwarci na dialog i mniej skłonni do osądzania. Pozwala to na głębsze budowanie relacji, opartych na wzajemnym szacunku dla różnorodności doświadczeń i przekonań.
Ostatnia część, „koncepcja prawdy ponadczasowej, wiecznej, bez punktu odniesienia, wydaje się problematyczna”, jest krytyką dogmatyzmu i sztywnych systemów myślowych. Z punktu widzenia psychologii rozwoju, osoby trzymające się absolutnych prawd mogą mieć trudności z adaptacją do zmieniającego się świata, z tolerowaniem niejednoznaczności i z osobistym wzrostem. Psychologiczne zdrowie często wiąże się z elastycznością poznawczą i zdolnością do rewizji własnych przekonań w świetle nowych informacji i doświadczeń.
Prawda staje się więc dynamicznym procesem, a nie statyczną koncepcją. Zmienia się wraz z kontekstem, z indywidualnym rozwojem i z interakcjami społecznymi. Dalajlama zaprasza do podejścia do prawdy jako do ciągłej podróży odkrywania, a nie jako do osiągnięcia ostatecznego celu. To podejście promuje ciekawość, otwartość na nowe doświadczenia i zdrową sceptyczność wobec wszelkich roszczeń do posiadania jedynej i absolutnej prawdy.