×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Vince Lombardi - Liderem można się stać -…
Liderem można się stać - nie urodzić. Liderem można się stać dzięki wielkiemu wysiłkowi, który jest ceną, jaką trzeba zapłacić za osiągnięcie jakiegokolwiek sensownego celu.
Vince Lombardi

Liderem się stajesz, nie rodzisz; to wynik świadomego wysiłku i wytrwałości, niezbędnych dla osiągnięcia znaczących celów.

Filozofia narodzin vs. stawania się: Lider jako projekt

Cytat Vince'a Lombardiego uderza w samo serce fundamentalnej debaty filozoficznej i psychologicznej: czy nasze predyspozycje są wrodzone, czy też kształtuje je środowisko i włożony wysiłek. Lombardi jednoznacznie opowiada się za drugą opcją, odrzucając determinizm genetyczny na rzecz przekonania o plastyczności ludzkiego potencjału. Stwierdzenie, że liderem można się stać – nie urodzić, jest rewolucyjne w kontekście popularnych mitów o wrodzonej charyzmie i naturalnych predyspozycjach. Jest to deklaracja wiary w siłę wolnej woli, intencji i pracy nad sobą. W psychologii rozwojowej, odrzucenie koncepcji „urodzonego lidera” koreluje z teoriami uczenia się społecznego (Bandura), które podkreślają znaczenie obserwacji, modelowania i samoregulacji w nabywaniu umiejętności, w tym przywódczych. Nie rodzimy się z zestawem gotowych cech lidera, lecz rozwijamy je poprzez interakcję ze światem i refleksję nad własnym doświadczeniem.

Wysiłek jako cena – perspektywa psychologii motywacji i rozwoju

Dalsza część cytatu – „Liderem można się stać dzięki wielkiemu wysiłkowi, który jest ceną, jaką trzeba zapłacić za osiągnięcie jakiegokolwiek sensownego celu” – wprowadza kluczowy element psychologii motywacji i wytrwałości. Lombardi wskazuje, że przywództwo nie jest darem, lecz świadomym, często bolesnym procesem. Termin „wielki wysiłek” odsyła do koncepcji takich jak grit (Angela Duckworth), czyli połączenia pasji i wytrwałości w dążeniu do długoterminowych celów, nawet w obliczu przeszkód. To także echo teorii wzrostowej mentalności (Carol Dweck), gdzie wiara w możliwość rozwoju swoich zdolności poprzez pracę prowadzi do większej gotowości do podejmowania wyzwań i uczenia się na błędach. Płacenie „ceny” za osiągnięcie celu oznacza akceptację dyskomfortu, poświęceń, porażek i konieczności ciągłego doskonalenia się. Z psychologicznego punktu widzenia to świadomość, że rozwój, zwłaszcza w obszarze złożonych umiejętności społecznych i kognitywnych, wymaga wyjścia ze strefy komfortu. Metafora ceny podkreśla również, że prawdziwe, sensowne osiągnięcia rzadko są wynikiem szczęścia czy przypadku; są one raczej kulminacją celowego i zdeterminowanego działania. W psychologii organizacji i zarządzania, te idee znajdują odzwierciedlenie w modelach rozwoju przywództwa opartych na doświadczeniu, refleksji i celowym ćwiczeniu.