×

warsztaty online, które zmienią Twoje życie na lepsze
Zaloguj
0

Brak produktów w koszyku.

Cytat: Artur Schlesinger - Ponieważ Bóg najwidoczniej zakreślił granice…
Ponieważ Bóg najwidoczniej zakreślił granice ludzkiej mądrości, to jest rzeczą niesprawiedliwą, że nie uczynił tego samego w odniesieniu do głupoty.
Artur Schlesinger

Ludzka mądrość jest ograniczona, lecz głupota zdaje się nie mieć granic. To niesprawiedliwe, bo niszczycielska głupota brakuje hamulców, których mądrość ma nazbyt wiele.

Kwestia Boskich Granic i Ludzkiej Kondycji

Cytat Artura Schlesingera porusza fundamentalne zagadnienia dotyczące ludzkiej natury, ograniczeń poznawczych i moralnych, a także implikuje pewne rozumienie transcendencji i jej interakcji ze światem ludzkim. Kiedy Schlesinger mówi o tym, że Bóg „zakreślił granice ludzkiej mądrości”, odwołuje się do głęboko zakorzenionego w wielu tradycjach filozoficznych i religijnych przekonania o niemożności osiągnięcia przez człowieka absolutnej, wszechwiedzącej mądrości. To uznanie naszej poznawczej skończoności – fakt, że nasz umysł, percepcja i zdolności rozumowe są inherentnie ograniczone – jest podstawą wielu epistemologii.

Z psychologicznego punktu widzenia, te „granice mądrości” można interpretować jako wbudowane mechanizmy heurystyczne, tendencyjność poznawczą (cognitive biases), oraz ograniczoną pojemność pamięci roboczej czy uwagi. Nasze mózgi, choć niezwykle złożone, są ewolucyjnie przystosowane do efektywnego przetwarzania informacji w określonych, zazwyczaj praktycznych kontekstach, a nie do osiągania wszechogarniającego wglądu. Jest to adaptacyjna cecha, która pozwala nam przetrwać i funkcjonować w złożonym świecie, nawet jeśli uniemożliwia nam pełne zrozumienie jego wszystkich aspektów. Paradoksalnie, świadomość tych ograniczeń jest pierwszym krokiem do prawdziwej mądrości – pokornego uznania, że nie wiemy wszystkiego.

Dalsza część cytatu – „to jest rzeczą niesprawiedliwą, że nie uczynił tego samego w odniesieniu do głupoty” – wprowadza element oskarżenia, a nawet buntu wobec tej domniemanej boskiej architektury. Schlesinger nie tylko dostrzega wszechobecność ludzkiej głupoty, ale także postrzega jej brak ograniczeń jako swego rodzaju kosmiczną niesprawiedliwość. Z perspektywy psychologicznej, głupota nie jest po prostu brakiem mądrości; to aktywny proces poznawczy charakteryzujący się oporem wobec dowodów, brakiem krytycznego myślenia, irracjonalnym uporem, a często także szkodliwym działaniem wynikającym z niewiedzy lub celowego ignorowania faktów. To, co Schlesinger nazywa „niesprawiedliwością”, jest z psychologicznego punktu widzenia brakiem naturalnego hamulca ewolucyjnego przeciwko destrukcyjnym formom nieracjonalnego zachowania. O ile mądrość wymaga wysiłku, nauki i autorefleksji, o tyle głupota wydaje się być łatwo dostępna i często wzmacniana przez społeczne mechanizmy, takie jak konformizm, polaryzacja grupowa czy echo chambers.

W kontekście tego cytatu, Bóg jest tu nie tyle postacią teologiczną, co metaforycznym reprezentantem naturalnych lub transcendentnych praw rządzących światem. Schlesinger pyta, dlaczego natura (lub Bóg) wprowadza subtelne ograniczenia dla rozwoju cnoty (mądrości), a jednocześnie pozwala na rozwój wady (głupoty) w sposób nieograniczony. Jest to lament nad ludzką kondycją – frustracja wynikająca z obserwacji, że potencjalna dobroć i rozsądek często przegrywają w obliczu irracjonalności i destrukcji.

Wreszcie, cytat Schlesingera jest wezwaniem do refleksji nad etyczną odpowiedzialnością. Jeśli głupota nie ma „granic boskich”, to tym większa spoczywa na nas, ludziach, odpowiedzialność za jej ograniczanie poprzez edukację, wzmacnianie krytycznego myślenia i rozwój empatii. Jest to apel o świadome kształtowanie społeczeństwa, które promuje mądrość i osłabia wpływ nieograniczonej głupoty.