
Tylko układ nerwowy, wyposażony w duży potencjał struktur czyn nościowych, może pozwolić sobie na luksus oderwania się od konkretnych potrzeb ustroju, na przyjęcie postawy abstrakcyjnej. Ta właśnie możliwość oderwania się jest, jak się zdaje, istotą wolności.
Złożony układ nerwowy pozwala nam na abstrahowanie od potrzeb, co jest podstawą wolności i świadomego samostanowienia.
Cytat Antoniego Kępińskiego głęboko zakorzenia się w rozumieniu istoty ludzkiej świadomości, wolności i zdolności poznawczych, rzucając światło na ich neurobiologiczne podłoże.
Znaczenie kontekstowe
Kępiński, jako wybitny psychiatra i myśliciel, często eksplorował związek między strukturami mózgu a procesami psychicznymi. W tym cytacie odwołuje się do ewolucyjnej złożoności ludzkiego układu nerwowego jako fundamentu dla wyższych funkcji poznawczych. Termin „struktury czynnościowe” odnosi się do skomplikowanej sieci połączeń neuronowych i organizacji funkcjonalnej mózgu, która pozwala na przetwarzanie informacji w sposób wykraczający poza impulsywne reagowanie na podstawowe potrzeby.
Perspektywa psychologiczna

Odzyskaj wewnętrzny spokój i pewność siebie.
Zbuduj trwałe poczucie własnej wartości.

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.
Radykalna samoakceptacja to zaproszenie do wewnętrznej wolności.
Zobacz, czym jest i jak wiele może Ci dać!
Z psychologicznego punktu widzenia, fragment ten podkreśla zdolność człowieka do metapoznania – myślenia o myśleniu, samorefleksji, oraz do tworzenia i operowania abstrakcyjnymi pojęciami. „Oderwanie się od konkretnych potrzeb ustroju” oznacza umiejętność transcendencji biologicznych popędów i natychmiastowych gratyfikacji. To właśnie ta zdolność pozwala nam na planowanie przyszłości, tworzenie kultury, nauki, sztuki, a także na podejmowanie decyzji, które nie są determinowane wyłącznie przez głód, pragnienie czy lęk. Przyjęcie „postawy abstrakcyjnej” to zdolność do symbolicznego myślenia, rozumienia złożonych relacji przyczynowo-skutkowych, formułowania hipotez i teorii, a także etycznego dylematu. To odejście od konkretu ku uniwersaliom, od obserwowalnego ku wyobrażalnemu.
Istota wolności
Kępiński utożsamia tę możliwość oderwania się z „istotą wolności”. Nie jest to wolność absolutna, lecz wolność warunkowana neuronalnie. Oznacza to, że prawdziwa autonomia nie polega na braku jakichkolwiek ograniczeń, ale na zdolności do świadomego wyboru ścieżek działania, nawet w obliczu wewnętrznych i zewnętrznych presji. Umysł, który potrafi oderwać się od biologicznych imperatywów, może analizować alternatywy, oceniać konsekwencje i świadomie kształtować swoje środowisko oraz samego siebie. Jest to wolność od bezpośredniej tyranii instynktów i wolność do tworzenia sensu i wartości. W konsekwencji wolność staje się nie tylko konceptem filozoficznym, ale wyraźnie neurobiologiczną zdolnością, którą posiadają organizmy o wysoce rozwiniętym układzie nerwowym.