
Umiejętność rozpoznawania tego, co słuszne, można zatem wykształcić i doskonalić, zwracając baczną uwagę na to, co niewłaściwe.
Uczymy się dobra, dogłębnie rozumiejąc błędy i ich konsekwencje. Rozpoznawanie niewłaściwego doskonali zdolność do słusznych wyborów.
Filozoficzno-Psychologiczne Wyjaśnienie Słów Jordana Petersona
Cytat Jordana Petersona, "Umiejętność rozpoznawania tego, co słuszne, można zatem wykształcić i doskonalić, zwracając baczną uwagę na to, co niewłaściwe", dotyka fundamentalnych aspektów ludzkiej psychiki i moralności. Filozoficznie, odzwierciedla on podejście oparte na niedoskonałości i jej roli w procesie doskonalenia. Nie sugeruje, że należy aktywnie dążyć do zła, lecz że analiza i zrozumienie negatywnych konsekwencji błędnych działań lub idei jest kluczowa dla krystalizowania definicji dobra.
W kontekście psychologicznym, te słowa odnoszą się do procesu uczenia się i adaptacji. Nasz umysł, z natury, uczy się poprzez kontrasty. Rozumienie tego, co jest nieefektywne, destrukcyjne, lub moralnie odpychające, tworzy jasny punkt odniesienia dla tego, co jest konstruktywne, etyczne i pożądane. To nie jest pasywna obserwacja, lecz aktywna, introspekcyjna refleksja, która wymaga odwagi do zmierzenia się z cieniem – zarówno w sobie, jak i w świecie zewnętrznym.
Znaczenie psychologiczne tego stwierdzenia jest głębokie. W terapii psychologicznej często prosi się pacjentów o zidentyfikowanie wzorców myślowych lub behawioralnych, które są problematyczne lub destrukcyjne. Dopiero po ich precyzyjnym nazwaniu i zrozumieniu ich negatywnego wpływu, można skutecznie rozwijać alternatywne, zdrowsze strategie. To jest proces uczenia się poprzez negację w kontekście osobistym. Peterson podkreśla konieczność konfrontacji z chaosem i cierpieniem jako katalizatorami wzrostu. Rozpoznanie objawów upadku moralnego, społecznego czy osobistego, zmusza nas do poszukiwania antidotum – czyli tego, co słuszne. Jest to fundamentalna zasada samoregulacji i rozwoju moralnego, gdzie doświadczenie błędu i jego konsekwencji staje się nauczycielem, otwierającym drogę do mądrości i roztropności.