
Otóż miłość nie jest niczym innym, jak radością połączoną z ideą przyczyny zewnętrznej, a nienawiść niczym innym, jak smutkiem połączonym z ideą przyczyny zewnętrznej.
Miłość to radość przypisywana zewnętrznej przyczynie; nienawiść to smutek przypisywany zewnętrznej przyczynie – obie są reakcjami na bodźce zewnętrzne.
Cytat Spinozy, pozornie prosty w swej definicji miłości i nienawiści, kryje w sobie głębokie spostrzeżenia na temat ludzkich emocji, ich genezy i funkcjonalności, które rezonują z współczesnymi teoriami psychologicznymi. Spinoza, jako racjonalista, podchodził do emocji, czy jak je nazywał – afektów – z perspektywy przyczynowo-skutkowej, dążąc do ich zrozumienia i racjonalnego zarządzania, a nie jedynie odczuwania. W tym kontekście, miłość i nienawiść nie są dla niego abstrakcyjnymi uczuciami, lecz konkretnymi reakcjami na zewnętrzne bodźce.
Kluczem do zrozumienia tego cytatu jest pojęcie „idei przyczyny zewnętrznej”. Spinoza argumentuje, że nasze emocje nie rodzą się w próżni; zawsze są powiązane z czymś, co postrzegamy jako ich źródło. Radość, w ujęciu Spinozy, to zwiększenie potencji działania, poczucie większej doskonałości. Kiedy ta radość jest przypisywana zewnętrznemu obiektowi, osobie, zjawisku – mamy do czynienia z miłością. To oznacza, że miłość nie jest tylko pozytywnym uczuciem wobec kogoś, ale raczej wewnętrznym stanem zadowolenia, którego źródło lokalizujemy poza nami. Psychologicznie, można to interpretować jako mechanizm projekcji: przypisujemy pozytywne uczucia, które wynikają z interakcji z pewnym obiektem, do samego obiektu. Na przykład, towarzystwo innej osoby może wzmacniać nasze poczucie spełnienia, co interpretujemy jako miłość do tej osoby.

Czy wiesz, że relacje z matką są kanwą
dla wszystkich innych relacji, jakie nawiązujesz w życiu?
Poznaj mechanizmy, które kształtują Cię od dzieciństwa.
Odzyskaj władzę nad sobą i stwórz przestrzeń dla nowych relacji – z matką, córką, światem i samą sobą 🤍

W świecie, który każe Ci być kimś, odważ się być sobą.
Radykalna samoakceptacja to zaproszenie do wewnętrznej wolności.
Zobacz, czym jest i jak wiele może Ci dać!
Z kolei nienawiść jest analogicznym procesem, ale opartym na smutku. Smutek dla Spinozy to zmniejszenie potencji działania, poczucie mniejszej doskonałości. Kiedy doświadczamy tego negatywnego stanu i przypisujemy jego przyczynę zewnętrznemu obiektowi, pojawia się nienawiść. Innymi słowy, postrzegamy dany obiekt jako źródło naszego cierpienia, frustracji czy osłabienia. Z perspektywy psychologicznej, jest to mechanizm obronny lub atrybucyjny: zamiast internalizować ból, przypisujemy go zewnętrznemu czynnikowi, co często prowadzi do postawy wrogości. Nienawiść może być więc próbą zarządzania własnym cierpieniem poprzez obwinianie i odrzucanie źródła tego cierpienia.
Spinoza podkreśla, że miłość i nienawiść nie są jedynie biernymi stanami, ale dynamikami, które wpływają na nasze działania i relacje. Rozumienie tego związku między emocjami a ich zewnętrznymi przyczynami pozwala na głębszą refleksję nad własnymi uczuciami i mechanizmami ich powstawania. Spinozjańska perspektywa zachęca do analizy źródeł naszych emocji, co jest fundamentalnym elementem psychoterapii i samorozwoju. Nie chodzi o to, by osądzać miłość czy nienawiść, ale by zrozumieć ich genezę i w ten sposób zyskać większą kontrolę nad własnym życiem afektywnym.